Doek Picasso bewerkt met aardappelmes

Het schilderij Vrouwelijk naakt voor tuin (1956) van Pablo Picasso is gistermiddag in het Stedelijk Museum in Amsterdam met een aardappelschilmes vernield door de 41-jarige P.G.

Directeur Rudi Fuchs sprak vanmorgen van een `dramatische gebeurtenis'. ,,Het schilderij is een essentieel onderdeel onze verzameling.'' Hoewel er een suppoost in de zaal aanwezig was, en de bewaking volgens Fuchs `adequaat' was heeft niemand de actie van de uit een psychiatrisch ziekenhuis ontsnapte man gezien. Het schilderij, waarvan de waarde wordt geschat op 15 tot 30 miljoen gulden, is verzekerd.

Cultuurwethouder S. Bruines kondigde vanmorgen aan op korte termijn een brede discussie met deskundigen, bestuurders en wellicht psychiaters te zullen organiseren om te kijken wat er nog aan preventie en beveiliging in de musea kan worden gedaan. ,,Maar tegen dergelijke acties van mensen die zeer in de war zijn, kun je geen 100 procent preventieve maatregelen nemen'', zo zei zij. ,,De toegankelijkheid van de musea moet voorop blijven staan.''

De man, die anderhalf uur in het museum is geweest, heeft het doek opengesneden met grote, half cirkelvormige halen die elkaar net niet raken. De loshangende lappen doek zijn gistermiddag door restauratoren provisorisch ondersteund om het doek zijn spanning niet te doen verliezen.

De restauratie zal in eigen huis gebeuren, zo kondigde Fuchs vanmorgen aan. Daartoe zal eerst een commissie van deskundigen worden ingesteld. De komende dagen zal nader onderzoek worden gedaan naar de aard van de beschadigingen. Een nadeel is, dat het mes waarmee de aanslag werd gepleegd vrij bot was. Daardoor zijn stukjes olieverf aan weerszijden van de sneden eraf gesprongen. Deze beschadigingen zullen laten moeten worden geretoucheerd.

Het Stedelijk Museum bezit zes werken van Picasso (1881-1973). Hij schilderde Vrouwelijk naakt in tuin van 29 augustus tot en 3 september 1956 in Cannes. Het stelt een naakte vrouw voor in een ligstoel op een balkon. Het doek werd in 1981 aangekocht door de toenmalige directeur Edy de Wilde met steun van de Vereniging Rembrandt en de Theo van Gogh Stichting. Het meet 130 bij 162 centimeter. Fuchs spreek van en `lichtvoetig schilderij van een indrukwekkende weerloosheid.'

Het is voor de derde keer in vrij korte tijd dat het Stedelijk Museum slachtoffer werd van ernstig vandalisme. In 1997 vernielde de 46-jarige Amsterdammer van B. het schilderij Cathedra van Barnett Newman met een stanleymes, nadat hij in 1986 op identieke manier Newmans Who`s Afraid of Red Yellow and Blue III had vernield. Hij werd op 13 april voor de vernieling van Cathedra veroordeeld tot opname van een jaar in een psychiatrische kliniek in Amsterdam.

Voor de restauratie van de Cathedra, die door restauratoren van het museum zelf gebeurt, worden op dit moment nog voorbereidingen getroffen. Volgens Fuchs zal de restauratie van de Picasso makkelijker zijn dan die van de Newman, omdat het bij de laatste gaat om het herstel van een monochroom oppervlak.

Fuchs herinnerde eraan dat bij de vorige aanslag de toenmalige staatssecretaris van cultuur en de minister van justitie hadden toegezegd te kijken naar juridische maatregelen om kunstwerken beter te beschermen. Hij had daar echter `weinig' meer van vernomen.

,,Nu ligt het beschadigen van een kunstwerk strafrechtelijk nog in één lijn met het bekrassen van een auto of het vernielen van een plantsoen,'' aldus Fuchs.

,,Nederlandse musea zijn befaamd om hun ongedwongenheid en benaderbaarheid. Schilderijen hangen gewoonlijk niet achter glas, alleen als het moet om conservatorische redenen. Dat willen we zo houden.''