VCS brengt klanten VS

Spraakherkenning is nu al geschikt voor vele andere toepassingen. Philips maakt zakcomputers die, na gewenning aan de stem van de gebruiker, gesproken woord omzetten in tekst en zaktelefoons die een beperkt aantal roepnamen met de bijbehorende telefoonnummers in verband kunnen brengen. Pioneer heeft een CD-speler geïntroduceerd die op commando nummers speelt en radio's in de Mercedes-S serie kunnen met de stem bediend worden.

Twee weken geleden heeft Philips een nieuwe versie aangekondigd van een softwarepakket dat via een tekstverwerker op een pc gesproken woord in tekst kan omzetten. Philips claimt 28 procent van de wereldmarkt voor dergelijke software die professionele gebruikers zoals advocaten en medici gebruiken om tekst te dicteren.

Met de overname van Voice Control Systems (VCS) voor 59 miljoen dollar haalt Philips volgens Bradshaw van Ovum niet in de eerste plaats technologische kennis, maar vooral Amerikaanse klanten binnen. Toch wijst bestuursvoorzitter Foster van VCS erop dat zijn bedrijf enkele belangrijke patenten heeft. Zo heeft VCS software ontwikkeld die computers in staat stelt mensen aan hun stem te herkennen. Een gevangenis in New York gebruikt de software om bij te houden hoeveel minuten gevangenen nog mogen bellen. Stemidentificatie van bankcliënten in combinatie met een pincode wordt getest.

VCS heeft vooral een sterke positie in toepassingen met een beperkte vocabulaire. Dankzij VCS-software kunnen klanten van credit card-maatschappijen en telefoonbedrijven met hun stem een keuze maken uit een genummerd menu in plaats van toetsen in te drukken op de telefoon.

,,Zo'n systeem moet acht of negen geluiden leren kennen en van elkaar onderscheiden'', zegt Bradshaw. ,,Wat dat betreft is de technologie van VCS een beetje ouderwets, maar ze is ook eenvoudig, goedkoop en robuust.''

Bradshaw ziet voor software die telefonisch klantcontacten kan afhandelen, een markt van nu 130 miljoen dollar, interessante groeimogelijkheden. ,,Mensen reageren vijandig als ze merken dat ze contact krijgen met een computer. Stemherkenning kan helpen dat probleem op te lossen.''

Bij de inlichtingendienst van KPN staat een computer de klant te woord, maar het verzoek van de klant wordt door telefonisten afgehandeld. Van den Bos van Philips: ,,Wij testen dit soort diensten met grote telecommunicatiebedrijven. We verwachten ze nog dit jaar commercieel te lanceren.''