TopMan

De STER is dolgelukkig met de nieuwe koers van Hilversums meest a-commerciële omroep, de VPRO. De vrijzinnigen maken tegenwoordig ook programma's over sport en economie. De serie TopMan was vorige week toe aan de derde aflevering met bestuursvoorzitter Morris Tabaksblat van Unilever in de hoofdrol.

Een verstandige keuze. Unilever is tenslotte Nederlands grootste adverteerder. En de media-inkopers voor Becel, Blue Band, Unox, Dove, Clear Blue, Mora en Solero brachten graag een ode aan de baas die vorige week afscheid nam. Desnoods op Nederland 3. Het hele reclameblok vóór het portret en vrijwel het hele blok na het programma was opgekocht. In de beste tradities van het sponsored magazine waar een deel van de redactionele ruimte wordt verkocht aan adverteerders. Het leek wel Koffietijd, het tv-programma waarvan Unilever de eigenaar is.

Reclame-inkopers letten vooral op kijkcijfers. Die zijn niet zo goed. Het portret van Tabaksblat met beelden uit het Mauritshuis, Ghana en New York, trok 140.000 kijkers. Dat is laag voor het tijdstip, zelfs voor Nederland 3.

Een detail verstoorde het beeld. Toen de VPRO-camera langs de winkelschappen scheerde op zoek naar Unilever-producten, hield de cameraman zijn lens één schap te hoog gericht. In beeld kwam niet Omo van Unilever, maar Ariel van rivaal Procter & Gamble.