Voorlichting

Wij moeten, vrees ik, even terugkeren naar de KLM en haar chef-woordvoerder, Dig Istha.

Twee weken geleden beschreef ik op deze plek hoe Istha op een persconferentie met veel aplomb weliswaar schuld bekende inzake de dood van 440 per shredder vermoorde eekhoorns, maar tevens weigerde iets over de toedracht van die slachting te vertellen. Het was `niet relevant'. Bovendien beweerde hij dat er bij het vervoer van dieren verder vrijwel geen onoorbare dingen waren gebeurd. ,,Slechts in 0,02 procent van alle diertransporten gaat er iets mis'', zei Istha.

,,Er gaat toch ook wel eens wat mis met vogels en vissen?'' vroeg iemand nog. ,,Dat valt wel mee'', zei Istha. Hij beloofde ons dat hij na afloop van de persconferentie de details zou verstrekken over enkele andere ongelukjes – het stelde hoegenaamd niets voor – met dieren.

Ik kan me nog goed herinneren hoe hij dit karweitje vervolgens aan een hulpje overliet terwijl hij zelf omstandig interviews aan radio en televisie begon te geven. De onderknuppel-voorlichter las razendsnel wat incidentjes voor en wilde al ophouden, toen hij gecorrigeerd werd door een verslaggever die zich achter hem had opgesteld. ,,U vergeet wat, er staat meer op uw lijstje'', zei de meelezende verslaggever. Toen voegde de voorlichter er nog haastig enkele onbetekenende voorvalletjes aan toe.

Verslaggevers vroegen nog om een kopie van de lijst, maar dat bleek onmogelijk – vermoedelijk waren alle kopieermachines van de KLM per ongeluk tegelijkertijd in de shredder terechtgekomen.

Gisteren meldde NRC Handelsblad dat er al in februari 1998 822 hagedissen gedood werden bij een KLM-transport van Bonaire naar Nederland. In de kranten konden we vanmorgen lezen dat er bij een transport vanuit Zuid-Afrika ook 226 vinken, kanaries en wevers zijn omgekomen.

,,Dat valt wel mee.''

Als ik een kanarie op Madeira was, zou ik liever per roeiboot naar Nederland komen dan me te laten vervoeren door de luchtvaartmaatschappij waarvan Dig Istha de woordvoerder is. De kans is groot dat je met tweehonderd andere kanaries een verschrikkelijke dood sterft in een benauwd vrachtruim van een KLM-vliegtuig, en je kanariefamilie hoeft er niet op te rekenen dat Istha een eerlijk overlijdensberichtje stuurt. Dat worden weer haastig neergekrabbelde excuses met de toevoeging dat het dubbel spijtig is, omdat dankzij de zorgvuldigheid van de KLM zulke voorvallen zeldzaam zijn.

Bij de KLM hebben ze zich nu voorgenomen een aantal diersoorten niet meer te vervoeren. Mag ik een tegenvoorstel doen? Wat mij betreft kunnen ze die dieren blijven vervoeren, mits voortaan ook de voorlichters van de KLM erbij worden ingeladen. Voor het geven van persconferenties kunnen ze beter échte papegaaien inhuren.