Gummetje

Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Managers die opdringerige adviseurs van zich af willen slaan kunnen deze levenswijsheid momenteel uitstekend gebruiken. Florerende adviesconcerns als Moret, KPMG en Deloitte & Touche verdienen al meer dan 10 jaar hun centen met adviezen over globalisering en over de noodzaak van een wereldwijd uniforme corporate identity. Terwijl hun klanten de adviezen voor veel geld hebben opgevolgd lijken nu ook de adviseurs er eindelijk in te slagen om hun eigen adviezen te volgen. Genoeg geoefend op de klanten.

Maar de globalisering doet pijn. Moret, Ernst & Young durft het na 116 jaar aan om onder de uniforme naam Ernst & Young door het leven te gaan. In plaats van deze actie in het geniep door te voeren, vinden de heren adviseurs het nodig om er een reclamecampagne aan te wijden. Met een symbool dat net zo gedateerd is als hun globalisering: een gummetje. Pas in 2001 krijgt het concern één hoofdkantoor en één gezamenlijke jaarrekening.

Zo mogelijk nog pijnlijker is de situatie bij KPMG. Nadat eerst de Canadese accountants naar concurrent Arthur Andersen dreigden over te lopen, zijn nu de actuarissen uit de maatschap Brans & Co vertrokken, wat de integratieproblemen nog eens illustreert.

Voor klanten van de grote adviesconcerns is de les duidelijk: wanneer de accountants er rond 2005 in zijn geslaagd om tot één structuur te komen, komen ze zonder twijfel met het advies om de kleinschaligheid meer te benadrukken. Meer nationale diversiteit. Laat ze dit keer eerst maar op zichzelf oefenen.