Daf verkoopt half miljoenste truck

In zijn laatste weken als president van Daf mocht Cor Baan gisteren nog een feestje organiseren: de aflevering van de half miljoenste vrachtwagen. De feestwagen ging naar hetzelfde Brabantse bedrijf dat op 1 september 1949 de eerste Daf-truck kocht.

Baan, de man die begin 1993 Daf-nieuwe-stijl als een feniks uit de as van de failliete voorganger liet herrijzen, wees bij de feestelijke overhandiging op het groeiende marktaandeel van zijn bedrijf. De opvolger van Van Doorne's Automobielfabriek levert 10,2 procent van de zwaardere vrachtwagens in Europa. Een jaar eerder ging het nog om 9,2 procent van de trucks boven de 15 ton. In Nederland is het marktaandeel zo'n 35 procent.

In de beginjaren produceerde de vrachtwagenpoot van de familie Van Doorne maar een fractie van het huidige Daf Trucks. De 250.000ste wagen werd in september 1984 afgeleverd. De laatste vijftien jaar zijn dus net zoveel vrachtwagens gebouwd als in de eerste 35 jaar.

Overigens is de productie juist onlangs nog teruggeschroefd, van 110 naar 96 trucks per dag. Volgens Baan ligt dat aan de verslechterde markt door de neergaande conjunctuur. ,,We hebben gezien dat de markt terugloopt en onze productie daarop aangepast.''

Baan neemt eind juni afscheid van de vrachtwagenbouwer, waarvan de aandelen inmiddels in handen zijn van de Amerikaanse gigant Paccar. De scheidend directeur voorspelt dat Daf de komende jaren meer zal samenwerken met de Amerikaanse zusterbedrijven bij de ontwikkeling van nieuwe auto's. ,,We moeten kijken wat we samen kunnen doen. Maar dat kost tijd, we zijn pas twee jaar samen.'' Een geheel nieuwe vrachtwagen ontwikkelen is niet mogelijk, weet Baan, omdat de wettelijke regels in de VS heel anders zijn dan in Europa. ,,Je moet denken aan de ontwikkeling van elektronica, de toepassing van materialen en het gebruiken van bepaalde componenten.''

De Daf-baas is niet bang voor de komst van Europese giganten, zoals die zouden kunnen ontstaan door een overname van Scania door Volvo. ,,Volvo heeft nu 20 procent van de aandelen van Scania, dat lees ik ook in de krant. Maar wij zijn nu onderdeel van de op een na grootste truckbouwer in de hele wereld'', riposteert Baan. Hij sluit echter niet uit dat moeder Paccar in de toekomst een tweede truckbouwer koopt. ,,Als die gelegenheid zich voor zou doen en het is goed voor Paccar.'' Overigens werd gisteren bekend dat Volvo niet van plan is een vijandig bod op Scania uit te brengen.

Vanaf 1 juli wordt James Cardillo de hoogste man bij Daf. Een Amerikaan, wat volgens sommige vakbonden duidt op een koerswijziging. Baan gelooft daar niet in. ,,Cardillo is een man uit het vak. Hij heeft ook in Frankrijk een fabriek geleid, dus hij kent de Europese markt. Trouwens, er werken hier 32 nationaliteiten.'' (ANP)