Huhtamäki: `Bekend met idëele stichting van Leer'

Het Finse bedrijf Huhtamäki verkocht vorige week zijn snoepdivisie aan CSM en maakte gisteren bekend een bod te willen uitbrengen op verpakkingsconcern Van Leer. Gesprek met topman Timo Peltola van Huhtamäki.

De Finnen zijn gearriveerd met twee miljardendeals. Eerst ging de snoepdivisie, inclusief de kauwgom Sportlife, voor 860 miljoen gulden naar het Nederlandse voedingsconcern CSM. En gisteren maakte topman Timo Paltola van Huhtamäki bekend dat hij bereid is een bod van 2 miljard gulden uit te brengen op verpakkingsconcern Koninklijke Emballage Industrie Van Leer NV. Een telefonisch interview met Paltola.

Vanwaar deze plotselinge belangstelling voor Nederland?

,,We zijn al vijftien jaar actief in Nederland met een hoofdkantoor in Amstelveen, met de kauwgomfabriek Maple Leaf, die naar CSM gaat, en met een productievestiging voor verpakkingen in Groenlo waar zo'n 250 mensen werken.''

Hoe concreet zijn de onderhandelingen met Van Leer?

,,We zijn al lange tijd in gesprek en overtuigd van de strategische en financiële voordelen van een samenwerking. De voordelen zijn duidelijk. Wij zijn daarom bereid een bod uit te brengen van ongeveer 62 gulden per aandeel. En we zijn klaar om snel te handelen. Maar ik verwacht dat het nog één tot twee maanden gaat duren.''

Heeft u al contact gehad met de Van Leer Group Foundation, de aandeelhouder die de meerderheid in Van Leer heeft?

,,Daar kan ik niets over zeggen. Maar wij hebben ervaring met een ideële stichting als aandeelhouder. Onze oprichter, meneer Huhtamäki, heeft zijn aandelen geschonken aan de Finse Culturele Stichting, inmiddels de grootste donateur van Finland. Die zijn al sinds 1943 onze belangrijkste aandeelhouder. Beide stichtingen kennen elkaar goed en kunnen een actieve rol blijven spelen in de structuur van de nieuwe onderneming.''

Waarom zouden Huhtamäki en Van Leer bij elkaar passen?

,,De verpakkingsindustrie is bezig met een consolidatie. Voornamelijk omdat onze klanten steeds groter worden, wereldwijd gaan opereren en wij daarop moeten reageren. De inkoop van verpakkingen voor ijsjes of margarine gebeurt niet meer door de lokale fabrieksdirecteur, maar centraal. Wij krijgen minder klanten en onze klanten zijn het aantal leveranciers aan het verminderen.

,,Bovendien hebben Van Leer en Huhtamäki nauwelijks overlappende activiteiten, maar juist elkaar aanvullende activiteiten. In verpakkingen voor consumentengoederen is Van Leer sterk in Noord-Amerika, waar wij zwak zijn. En wij zijn weer sterk in Europa en Australië en Azië. In verpakkingen voor margarines is Van Leer sterk in West-Europa (lees: Van Leer heeft Unilever als klant, red.) en wij in Ierland en Noordelijk Europa.''

U bent, wat betreft de omzet, veel kleiner dan Van Leer. Kunt u wel zo'n grote overname aan?

,,Alleen de omzet geeft niet helemaal weer hoe hard we de laatste jaren zijn gegroeid door acquisities en hoe snel we zijn veranderd. Onze oprichter, meneer Huhtamäki, begon in de jaren twintig met een snoepfabriek. In de gesloten economie die Finland was, kon het bedrijf alleen groeien door te diversificeren – met onder meer een verpakkingsfabriek. Maar de afgelopen jaren hebben we onze portfolio in hoog tempo gerationaliseerd. Het snoep in de Verenigde Staten is verkocht aan Hershey, de farmaceutische divisie is verkocht en nu de Europese snoepdivisie aan CSM. We zijn nu 100 procent verpakkingen voor voeding - als eind juni het akkoord met CSM afgewikkeld is. En we hebben het geld om te herinvesteren in de verpakkinsindustrie.''

De koers van het aandeel Huhtamäki is de laatste jaren achtergebleven bij de index van de beurs van Helsinki. Ligt dat aan het belang van telecomconcern Nokia voor de index?

,,Ja. Nokia is in zijn eentje meer dan 50 procent van de index, en Nokia heeft het goed gedaan. Wij worden door beleggers gewaardeerd op tussen de 30 en 35 keer de winst.''