Computerspelletjes

In de bloedigste aller eeuwen is de conclusie dat het kwaad nu eenmaal in de mensheid verankerd ligt nog steeds niet aanvaard. Daarom wordt na uitbarstingen van `zinloos geweld' de oorzaak steevast gezocht bij factoren die de in wezen onschuldige moordenaars beïnvloedden.

Deze eeuw passeerden tal van boosdoeners de revue: de roman, jazzmuziek, de televisie, het stripverhaal, oorlogsspeelgoed, popmuziek, geestverruimende middelen, de film. Nu zijn het de computerspelletjes die tere Amerikaanse jongenszielen te Littleton tot hun moordpartij zouden hebben gebracht. De leden van de Trenchcoat Mafia waren geobsedeerd door Doom en Quake, waarin de vijand met een batterij van geavanceerde wapens moet worden bestreden.

Familieleden van de slachtoffers overwegen nu de spelletjesfabrikanten aan te klagen wegens medeplichtigheid aan het drama op de Columbine High School. Als dat een serieuze zaak wordt, kunnen ook schadeclaims worden verwacht van overlevenden van de Londense bomaanslagen. In Quake geldt immers als een van de effectiefste wapens de spijkerbom.

Dit is een fragment van `De Draad', de dagelijkse column van Tom Rooduijn op de website van NRC Handelsblad: www.nrc.nl