Volvo vergroot belang in concurrent Scania

De Zweedse vrachtwagenfabrikant Volvo heeft haar belang in concurrent Scania met 2,8 procent vergroot. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend. Volvo betaalt 996 miljoen Zweedse kronen (246 miljoen gulden) voor het aandelenpakket. ,,Wij hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat wij bereid zijn aandelen Scania te kopen tegen een redelijke prijs'', aldus een Volvo-woordvoerder. Hij wilde niet kwijt van wie Volvo het aandelenpakket kocht.

Volvo zet met de koop van het belang een stap in de richting van een vijandige overname van Scania, nadat onderhandelingen met grootaandeelhouder Investor AB, dat een belang van 45 procent in de Scania heeft, een aantal weken geleden schipbreuk leden. Volvo zou door de overname van Scania na Daimler-Chrysler de grootste fabrikant ter wereld van zware vrachtwagens worden.

Grootaandeelhouder Investor reageert woedend op de stap van Volvo. ,,Het is onethisch van Volvo om zich via vijandige aandelenaankoop te mengen in de strategie van één van haar grootste concurrenten'', aldus een woordvoerder van Investor.

Volvo wil al langer haar belang in Scania vergroten. In januari kocht de onderneming onverwacht 13 procent van de Scania-aandelen. Scania was toen ook al onaangenaam verrast. Grootaandeelhouder Investor ging vervolgens met Volvo onderhandelen over een eventuele verkoop van het aandelenpakket van 45 procent, waardoor Volvo eigenaar zou worden van Scania. Investor AB is de investeringsmaatschappij van het zakenimperium van de Zweedse zakenfamilie Wallenberg. Na een twee maanden onderhandelen met Volvo liepen de gesprekken op niets uit omdat Volvo en Investor het niet eens werden over de prijs.

Volgens analisten wilde Investor minstens 350 Zweedse kronen per aandeel Scania hebben, terwijl de koers van het aandeel rond 280 kronen cirkelt. Investor zou de hogere prijs rechtvaardigen met het argument dat Volvo aanzienlijke synergie-voordelen zou behalen door een overname van Scania.

Tijdens de aandeelhoudersvergadering van Scania afgelopen woensdag benadrukte Investor-bestuursvoorzitter Marcus Wallenberg dat hij streeft naar een zelfstandige toekomst voor Scania.

Wallenberg twijfelde aan de goede bedoelingen die Volvo met de eventuele overname van Scania zou hebben. Volvo zou alleen maar geïnteresseerd zijn in Scania uit defensief oogpunt. ,,Door controle te hebben over Scania wil Volvo zich indekken tegen eventuele ongewenste andere ontwikkelen bij Scania'', zei Wallenberg woensdag.

De Investor-bestuurder keerde zich dan ook in felle bewoordingen tegen de overname-pogingen van Volvo. ,,Wij zien een overname van Scania door Volvo dan ook als een schadelijke en zeer ongelukkig voor de beide bedrijven'', aldus Wallenberg, die vervolgens van Volvo eiste dat het bedrijf z'n belang in Scania meteen weer verkoopt.

Volvo heeft zich na de verkoop van de personenwagen divisie aan Ford, twee maanden geleden, geworpen op de vrachtwagenproductie. Volvo-baas Leif Johansson had al gemeld dat de 12,4 miljard gulden van de verkoop van de personenwagendivisie niet lang in kas zouden blijven.

Volvo is min of meer gedwongen om met het geld op overnamepad te gaan omdat de Zweedse overheid het beursgenoteerde bedrijven vooralsnog verbiedt om grote paketten aandelen terug te kopen van de beurs. Hierdoor kon Volvo met de personenwagen-miljarden niet veel meer doen dan die onrendabel op de bank te zetten of te gebruiken voor overnames.

In maart van dit jaar maakte Volvo nog bekend voor 2 miljard gulden aan eigen aandelen te willen inkopen, maar het wetsvoorstel dat destijds bij het Zweedse parlement lag om dergelijke transacties mogelijk te maken is nog steeds niet aangenomen.