Nieuws in hemdsmouwen

Na de NOS en RTL heeft ook SBS6 sinds maart een keurig nieuwsbulletin. Hoofdredacteur Jean Mentens: ,,SBS6 is nu chiquer, beter, duurder, uitgewerkter. Daar past een breed, kwalitatief nieuwsbulletin prima bij.''

Jean Mentens is de man achter het succes van Hart van Nederland. In de zomer van 1995 zorgde hij samen met Marck Feller voor een kleine revolutie in het medialandschap. Hij bracht een dagelijks nieuwsprogramma met louter binnenlands nieuws. Met ontspoorde trams, brandjes, vermiste kinderen en burgers die waren gemangeld door de bureaucratie. Het werd een regelrechte kijkcijferhit. Vorig jaar kwam Mentens met ActieNieuws. Ditmaal weliswaar met buitenlands nieuws, maar de montage was even flitsend, de presentatie even vlot en de onderwerpkeuze even sensationeel als bij Hart van Nederland.

Maar de tijden lijken veranderd. Sinds 1 maart maakt diezelfde man voor SBS6 een keurig journaal. Met keurige onderwerpen, keurige mannen in pakken, buitenlands nieuws en politiek. Het lijkt de NOS wel.

U zei ooit: `Ik wil geen nieuws in een duur maatpak'. Nu maakt u zelf nieuws in een duur maatpak.

,,Nu zitten de presentatoren misschien nog met een jasje aan, maar als het mooi weer wordt, doen de jongens hun jas uit. Ik wil niet dat als de mensen buiten in hemdsmouwen lopen, zij parelend van het zweet in een kostuum gaan zitten. Ik bedoel maar, het blijft volksnieuws.''

Volksnieuws? Zo oogt en klinkt het niet. De kijker ziet een keurige presentator in de traditie van NOS en RTL. Een van de presentatoren, Leo de Later, komt zelfs rechtstreeks van RTL.

,,Ik geef toe dat als je op dit moment in een uitzending valt, zonder dat je de leader gezien hebt, je nog kan denken dat je in het RTL Nieuws beland bent. Maar dat moet even. We moeten eerst laten zien dat we een volwaardig, gedegen en klassiek nieuwsbulletin kunnen maken dat in kwaliteit niet onder doet voor het NOS journaal of RTL Nieuws. Als díe basis er ligt, kunnen we onderscheidende elementen gaan inbrengen. Overigens zie je die nu ook al enigszins: zorg voor beeld, een actieve omgeving, een hoger ritme, meer instartjes, meer nieuws per minuut; die uitstraling van `wij knokken ervoor'. Ik heb mezelf de zomer gegeven om dat uit te bouwen. Voor Hart van Nederland hadden we zes maanden nodig om het op de rails te krijgen. Dus dan moet ook het SBS Nieuws staan.''

Had SBS6 niet genoeg aan Hart van Nederland en ActieNieuws? Waarom ActieNieuws geschrapt en begonnen met een uitgebreid bulletin om 17.00, 18.00 en 19.00 uur?

,,We zagen dat de SBS-kijker naar de NOS en RTL liep voor het nieuws. Daar wilden we wat aan doen.''

In juli 1996 zei u in een interview met deze krant: ,,Nieuws wordt in Nederland al twee keer zo goed gedaan door de NOS en RTL. Wij wilden iets anders doen.'' Nu lijkt u terug te komen op die uitspraak.''

,,Drie jaar geleden was het absoluut niet verstandig om de bulletins van NOS en RTL naar de kroon te steken. Daar zouden we onze tanden op hebben gebroken. Maar de tijden zijn veranderd, nu kunnen we het. En SBS6 heeft de middelen er voor vrijgemaakt.''

SBS-directeur Fons van Westerloo heeft SBS6 altijd geprofileerd als een zender voor de gewone man. Hij noemde het een zender voor de arbeider die na een dag hard werken met de voeten op tafel en een biertje vermaakt wil worden. Wil die kijker wel drie maal op een avond nieuws?

,,SBS6 is allang niet meer alléén die arbeiderszender zoals u die omschrijft. Als je ziet wat een enorme evolutie SBS6 heeft doorgemaakt. Het is veel meer een familiezender geworden. Vergelijk de Broodje Aap Show van toen, met Weekend Miljonairs van nu – dat verschil bedoel ik. SBS6 is tegenwoordig chiquer, beter, duurder, uitgewerkter. Het is eerder een jonger RTL4, dan een soort plat Veronica voor ouderen. Dat er nauwelijks nog seks in de programmering staat, is daar ook een voorbeeld van. SBS6 heeft dat niet meer nodig. In die ontwikkeling past een eigen nieuwsvoorziening, een logisch vervolg op ActieNieuws.''

Maar u moet toch wel een béétje rekening houden met de SBS-kijker? U werkt voor een ander publiek dan NOVA.

,,Dat is een misvatting. Ik maak het bulletin voor iedereen die het wil zien. Dat is toch ook de roeping van de journalist, dat hij zijn nieuws los ziet van het medium waarvoor hij werkt. Hij wil de kijker of de lezer informeren, dat is zijn missie. Wie er op de bank zit, zou niet mogen uitmaken. Als ik het voor FOX had gemaakt, had er waarschijnlijk geen hond naar gekeken. Nou en? Daar mag je je als journalist toch niet aan storen? Ik wil door het SBS-profiel heenbreken. Bij een breed nieuwsbulletin zoals wij dat nu maken, moet je geen doelgroepen uitzonderen. Anders ben je bezig met het cateren van een niche. Dat hebben we wel enigszins gedaan met Hart van Nederland en ActieNieuws, maar dat is nu geen uitgangspunt meer.''

Mist u ze niet, die lekkere verhalen van Hart van Nederland en ActieNieuws?

Met Hart van Nederland runde ik een boetiekje in het nieuws. Als ik toen een lekker verhaal in de etalage zette, viel dat heel erg op. En dat moest ook, want we wilden kijkers trekken. Nu run ik de Bijenkorf van het nieuws. Er wordt van ons verwacht dat we de volledige nieuwsvoorziening van de SBS Groep op ons nemen, dus ook voor Net5. Dat is wel even wat anders. Om je een idee te geven: bij `het Hart' zijn we begonnen met 17 man. Nu werken we met meer dan 100 mensen. Daardoor kan ik me minder permitteren, moet ik meer kwaliteit brengen, maar af en toe een lekker verhaal blijft nodig. Die juicy stories komen echt wel weer. In de Bijenkorf hebben ze toch ook een exotisch hoekje, of een Japanse week?

Het bulletin trekt nu 100.000 kijkers. Is dat voldoende?

,,Daar hoeven we ons nog geen zorgen over te maken. We hebben voldoende tijd gekregen; dat geeft rust voor het moment. Maar ik vind dat het programma deze zomer mooi moet staan. En dan hoor ik wel van Fons wat hij ermee wil.

Vanaf aanstaande maandag gaat het bulletin naar 19.30. Durft u de rechtstreekse concurrentie aan met het RTL Nieuws?

,,Dat is een beslissing van de programmaleiding, niet van mij. Het kan me overigens weinig schelen waar ik sta. Ik zag wel dat de vooravond op SBS6 niet goed rendeerde. Ik denk dat ze de programmering daarom hebben veranderd.''

U heeft het RTL Nieuws helpen opzetten, u was deels verantwoordelijk voor de restyling van Nieuwe Revu zeven jaar geleden, u heeft Hart van Nederland opgezet en nu weer SBS Nieuws. Wat wordt de volgende uitdaging?

,,Soms maak ik mezelf wel eens wijs dat ik straks eindelijk eens ga genieten van al mijn opbouwwerk en het pionieren even laat voor wat het is. Maar aan de andere kant, ik mis Italië, waar ik jarenlang correspondent voor de NOS, Trouw en NCRV Radio ben geweest. Dus als ze me vragen of ik een Hart van Italië zou willen opzetten, ben ik morgen vertrokken.''