Boerenlullenmuziek

Vroeger, toen Ilse Delange nog een klein meisje was, was alles nog overzichtelijk. Als je een countryplaat achterstevoren draaide, kreeg je je vrouw, je huis en je baan terug. Dat was het imago van de countrymuziek. De witte blues uit Nashville werd gemaakt door simpele zielen. Bescheidenheid was hun belangrijkste deugd. Ik ben net zo'n eenvoudige boerenlul als u luisteraar, was hetgeen een countryartiest behoorde uit te stralen. Dan kon je het maken.

Maar dat imago moet, als het aan de platenindustrie ligt, snel veranderen. Country is best wel hip, is het beeld dat de muziekmagnaten tegenwoordig graag uitstralen. Over die worsteling van country met de moderne tijden, gaat de driedelige documentaire De Nashville-formule.

We maken kennis met de naar eigen zeggen erg ambitieuze, hoogblonde Mindy McCready. Deze 21-jarige, uit Florida afkomstige zangeres is sinds haar geboorte op zoek naar muzikale roem en is `tot alles bereid' om dit doel te bereiken. Met een navelring en zichtbaar veel slaap worstelt ze zich vreugdeloos door haar verplichtingen in het milieu waar volgens haar `kontkussen' de belangrijkste discipline is.

Haar zakelijke omgeving moppert wat af over Mindy. Ze krijgt het te hoog in haar bol, spijbelt op perslunches en toont wat al te nadrukkelijk haar verveling op de jaarlijkse Fan Fair, `where the rubber meets the road' en supporters met haar op de foto willen. ,,Werk hard en blijf hard werken. Er staan acht miljoen mensen klaar om je baan over te nemen'', doceert een kenner. Mindy staat op het punt deze wijsheid in de wind te slaan.

Verderop in de reeks wordt een overgepolijste nieuwe ster neergezet naast een zanger die graag op eigen voorwaarden muziek wil maken. Keith Harling is een klassiek viriele man met slaapkamerogen. Hij heeft een schattige, domme vrouw die nog tranen in haar ogen krijgt als ze naast het aanrecht vertelt over de dag dat Keith zijn eerste platencontract in de wacht sleepte. De belangrijkste zorg van zijn platenbons is hoe men ervoor kan zorgen dat Keith opvalt tussen die andere zangers, terwijl hij toch gewoon een cowboyhoed blijft dragen.

De tegenpool is Dale Watson. Een zanger met tatoeages die zijn linkerarm onnavolgbaar soepel uit het raam laat hangen terwijl hij autorijdt. Dale wil gewoon muziek maken die hij leuk vindt. Hij zingt traditioneel maar dat is in het huidige Nahville waar steeds meer popmuziek gemaakt wordt, heel bijzonder. ,,Ik word als alternatieve countryster bestempeld'', constateert hij droogjes. Volgens Watson, die uitvoerig wordt geprezen door ouwe rot Willie Nelson, verandert Nashville in één grote karaokemachine.

Deze Britse documentairereeks – waarin ook wijlen Tammy Wynette en Reba McEntire te zien zijn – is heel vermakelijk en toont prachtige beelden van Tennessee.

Ook geschikt voor countryhaters.

Naked Nashville, zondag, Ned.3, 16.03-17.00u.