Winstval van zes procent bij Unilever

Slechte ijsverkopen in Brazilië, de crisis in Rusland en negatieve valuta-effecten hebben bijgedragen aan een winstval van 6 procent bij Unilever in het eerste kwartaal van 1999. De nettowinst daalde van 1,44 tot 1,36 miljard gulden.

Dat maakte de Nederlands-Britse producent van levensmiddelen, wasmiddelen en cosmetica (Magnum, Omo en Axe) vanochtend bekend. Zonder valuta-effecten steeg de nettowinst met 2 procent van 1,40 tot 1,42 miljard gulden. De omzet daalde met 1 procent van 21,7 tot 21,4 miljard gulden. Het bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten bleef onveranderd op 2,12 miljard gulden. De winst per aandeel daalde met vijf procent tot 1,22 gulden (55 eurocent).

De moeilijke ecomomische omstandigheden in Latijns Amerika leidden tot een daling van het bedrijfsresultaat in de regio van 354 tot 320 miljoen gulden. Inclusief de devaluatie van de Braziliaanse munt, de real, die sinds half januari met 40 procent in waarde is verminderd, daalde het resultaat nog sterker, tot 259 miljoen gulden.

In Rusland, waar de crisis in juli begon, stortte de afzet in elkaar. In volume gemeten daalde de afzet, vooral van margarine en thee, met 60 procent ten opzichte van het goede eerste kwartaal in 1998. Ook landen als Hongarije, Tsjechië en Slowakije kregen last van de crisis in Rusland. Voor geheel Europa daalde het bedrijfsresultaat met 58 miljoen tot 952 miljoen gulden.

Tegenover de problemen in Brazilië en Rusland stonden gunstige ontwikkelingen in de regio's Afrika en Zuidoost-Azië. In Afrika, vooral dankzij Zuid-Afrika en Nigeria, steeg het bedrijfsresultaat met 40 procent. In Azië, waar anderhalf jaar geleden een financiële crisis uitbrak, bespeurt Unilever ,,tekenen van herstel'' in de landen die daar het zwaarst waren getroffen. Unilever profiteerde verder van een ,,uitstekend resultaat'' in India en een verbetering in China. De omzet steeg met 5 procent, het bedrijfsresultaat met 14 procent.

In de belangrijkste markten, Europa en Noord-Amerika, daalde de omzet met respectievelijk 4 en 3 procent. De pijn zat vooral bij de levensmiddelen. Unilever behaalt ongeveer de helft van de omzet uit producten als margarine, ijs, thee en diepvries. Maar de omzet van voeding daalde in Europa met 2 procent en in Noord-Amerika met 6 procent. In de Verenigde Staten werd onder andere minder ijs verkocht door de hogere prijzen van de grondstof botervet.

Bij de divisies wasmiddelen en cosmetica (Dove, Calvin Klein) was over het geheel sprake van verbetering van omzet en winst. In Europa profiteert Unilever bijvoorbeeld van het aanhoudende succes van de Omo-wastabletten, waardoor het concern in Nederland een aantal maanden marktleider was.

Unilever verwacht voor heel 1999 een herstel van de omzetgroei. Op de Amsterdamse beurs steeg de koers van het aandeel vanochtend in het eerste uur met ruim 1 procent (75 eurocent) tot 66,45 euro.