Traditionele typografie houdt zich bezig met het ...

Traditionele typografie houdt zich bezig met het verfijnd op elkaar afstemmen van letters, spatiëring, interlinie en dergelijke. Er zullen dan ook ongetwijfeld typografen zijn die bij het horen van de term `televisietypografie' een schamper gelach laten klinken. Op de televisie hebben teksten vaak een andere functie dan in drukwerk en worden dan ook overeenkomstig behandeld. Namen van televisiestations en zendgemachtigden moeten bijvoorbeeld in station calls voorzien worden van een identiteit, wat niet meevalt met al die betekenisloze afkortingen. Zo bestaat de identificatie van veel tv-stations uit een nummer. Hoe kun je nu met als beeldmerk het cijfer 1 – een onnozel stokje met een paar nietige flapjes – uitdragen dat daar een wereld van beleving achter schuilgaat? Op Nederland 1 kun je dat dagelijks zien: je zet een eentje, vastgenageld aan een rode monoliet, in lichterlaaie, waarna je het blust met een bruisende, beeldvullende vloedgolf.

Afgezien van RTL4, die het kalm aan doet, passen zenders en omroepverenigingen veel van dergelijke hevige middelen toe,: water en vuur, ijs en ontploffingen – het kan niet erg genoeg. Het cijfer wordt een acteur die, net als James Bond, de vreselijkste beproevingen moet doorstaan om er vervolgens gelouterd en zonder een enkel kreukje weer uit te voorschijn te komen. De leukste acteur uit deze categorie is het tweetje van BBC2. Hij is het voorbeeld waarnaar de anderen moeten streven. Dat proberen ze ook wel, geloof ik.

Dit is het vierde deel uit een serie van acht. (Teksten Frans van Mourik, foto's Alex A. Visser)