Legendarisch Ray Ban opgekocht

De Italiaanse brillenfabrikant Luxottica heeft voor 640 miljoen dollar branchgenoot Ray Ban gekocht.

De noodlijdende Amerikaanse producent van zonnebrillen is vooral beroemd geworden door filmsterren als Peter Fonda (Easy Rider), John Belushi (The Blues Brothers) en Tom Cruise (bijna al zijn films). De Ray Ban-bril van Cruise was uitvoerig in beeld in Top Gun, waarin Cruise de rol speelt van een straaljagerpiloot. In vliegerskringen geldt Ray Ban al tientallen jaren als de zonnebril bij uitstek. Maar Ray Ban raakte in problemen toen een aantal modemerken ook zonnebrillen op de markt brachten.

Luxottica toonde zich zeer verguld met de aankoop van Ray Ban. ,,Dit is een aankoop die ons grote groeiperspectieven kan verzekeren'', zei Luxottica-eigenaar Leonardo Del Vecchio in een geschreven verklaring. ,,Hiermee voegen we de beroemdste merken ter wereld toe aan onze productenportefeuille.''

Luxottica was al marktleider op de internationale brillenmarkt en versterkt hiermee verder zijn positie. Door deze aankoop hoopt Luxottica dit jaar een omzet te halen van vier biljoen lire, bijna 4,6 miljard gulden. Vorig jaar was de omzet nog 3,4 miljard gulden.

Ray Ban, dat ook de merken Killer Loop, Revo en Arnette omvat, was te koop aangeboden door Bausch & Lomb. Het merk stamt uit de jaren dertig, toen de Amerikaanse luchtmacht opdracht gaf om speciale zonnebrillen voor piloten te maken, en heeft zich ontwikkeld tot een mythe.

Ray Ban is twee jaar geleden door het weekblad Time een van de toonaangevende Amerikaanse merken genoemd. Maar het merk verkeert in grote problemen. Op een omzet van 490 miljoen dollar leed het vorig jaar een licht verlies.

Luxottica denkt Ray Ban goed te kunnen inpassen in zijn bestaande distributienetwerk, een van de sterke kanten van het Italiaanse bedrijf. Luxottica heeft in 1995 de winkelketen US Shoes gekocht, een belangrijk distributiepunt, en daarna Lenscrafter, met 778 winkels de grootste brillenketen ter wereld.

De aankoop van Ray Ban past in de strategie van Luxottica om de verkoop van zijn producten te stimuleren door samenwerking met mode-ontwerpers. Het bedrijf maakt onder andere brillen voor Giorgio Armani, Ferragamo, Bulgari en Yves Saint Laurent. Net als veel andere brillenfabrikanten had Luxottica vorig jaar te maken met een afremming van de groei. De omzet steeg met 7,5 procent, tegen 16,7 procent stijging in 1997. De 290 miljoen gulden winst betekenden een stijging van 2,8 procent in vergelijking met het jaar daarvoor.