Excuses voor doden van eekhoorns

De KLM biedt alle dierenliefhebbers excuses aan voor het doden van eekhoorns. De hakselmachine is weg.

Nog één keer de fout volmondig toegeven en maatregelen afkondigen. En dan maar hopen dat het opgelopen ,,deukje in het imago'' snel gladgestreken is. De KLM ging gistermiddag nog eenmaal door het stof voor het versnipperen van ruim 400 levende Noord-Amerikaanse gestreepte grondeekhoorntjes. ,,Wij bieden verontschuldigingen aan aan alle dierenliefhebbers'', zei D. Istha, hoofd corporate communication.

De KLM had na de publiciteit en de commotie die twee weken geleden was ontstaan ,,een diepgaand intern onderzoek'' ingesteld. De luchtvaartmaatschappij had fouten gemaakt, gaf Istha ronduit toe. De 440 eekhoorns hadden in Peking nooit geaccepteerd mogen worden voor vervoer. Ze waren per zestig in dozen verpakt, terwijl eekhoorns apart vervoerd behoren te worden. Ook waren de documenten niet in orde.

In Nederland waren in het KLM-dierenhotel veertig eekhoorns ontsnapt. Eentje was zelfs gevlucht in een toestel dat op het punt stond om te vertrekken. Een grote vertraging was het gevolg. Vervolgens had de Rijksdienst voor Vee en Vlees (RVV) opgedragen de dieren of terug te sturen naar China, of door te vervoeren naar een ander land of om ze af te maken.

Volgens Istha waren de eerste twee alternatieven niet mogelijk, dus besloten KLM-medewerkers de eekhoorntjes door de hakselmachine te gooien. ,,Een ethische inschattingsfout'', aldus Istha. De KLM had volgens hem ook de mogelijkheid gehad de dieren op te vangen en te verzorgen.

De hakselmachine was in 1996 ,,op verzoek van overheid'' aangeschaft voor het afmaken van eendagskuikens. In drie jaar waren 64.000 kuikens in het apparaat gedood. Volgens de KLM was het nooit eerder gebruikt voor andere dieren. De directeur van het dierenhotel was na de commotie even naar huis gestuurd, maar hij was niet geschorst. Hij was, net als veel meer KLM-medewerkers, bedreigd, aldus Istha. Hij wilde verder niet ingaan op vragen wie de beslissing tot het doden precies had genomen en of daar meerdere medewerkers bij betrokken waren geweest.

Het interne onderzoek had aangetoond dat het aantal incidenten bij dierentransporten verwaarloosbaar klein is. ,,Bij 0,02 procent van het aantal transporten gaat iets mis.'' Tegen de KLM is sinds 1995 zestien keer proces verbaal opgemaakt omdat dieren niet goed waren vervoerd, in slechte conditie waren en/of de reis niet hadden overleefd.

Ondanks het volgens de KLM geringe aantal incidenten, heeft de luchtvaartmaatschappij besloten het vervoer van knaagdieren, reptielen en amfibieën op te schorten. ,,Het is ons gebleken dat deze dieren niet op een goede manier vervoerd worden en dat het moeilijk controleerbaar is.'' Bovendien is het toch ,,een marginale business''. Ook zal de KLM voortaan geen dieren meer doden; dat moet de overheid zelf maar doen. ,,We zijn een luchtvaartmaatschappij, geen abattoir.'' De hakselmachine is weggehaald, zegt de KLM.

De Dierenbescherming is niet te spreken over de maatregelen. Dieren waarbij het meeste mis gaat (vogels en vissen) blijft de KLM vervoeren. De controle op het dierenvervoer zou sterk moeten verbeteren, vindt de organisatie. De KLM schetst volgens de Dierenbescherming een veel te gunstig beeld van het aantal incidenten.