Bladen

One

Het nieuwe tijdschrift One presenteert zich als een `lijfblad met lef'. Om deze pretentie meteen te relativeren, slaat het blad open bij een oubollige reclame voor `Kip uit de oven met een krokant jasje'. De redactie, bestaande uit vijf degelijk ogende dames, belooft dat het blad `anders dan andere bladen' zal zijn: ,,Omdat er lange verhalen in staan over het echte leven''. Dat `echte leven' vinden we dan blijkbaar in een reportage over een Frans stel dat tijdens een mislukte bankoverval vier mensen doodschoot. Er is weinig mis met de beautytips over `ontharen', de tips voor betaalbare mode of de tips hoe je de gootsteen moet ontstoppen. Maar daarmee lijkt One meer een blad voor moeders van meisjes die op kamers gaan – `Kind, ik zag laatst zo'n lekker recept voor kip' – dan een `Lijfblad met lef' voor avontuurlijke jong volwassenen op zoek naar `het echte leven'. Eenendertig onderwerpen op 108 pagina's.

*One, introductieprijs ƒ2,50

Eigen Huis & Interieur

Tussen pittoreske huisjes en golvende weilanden met schapen is in Ierland ook moderne architectuur te vinden, laat EH&I zien. Toeristen kunnen bijvoorbeeld overnachten bij een bed & breakfast in een nieuwbouwhuis van architect Ross Cahill O'Brien in Westport.

Verder een rondgang door de gerenoveerde wijk Temple Bar, die nu het `hippe hart van Dublin' blijkt te zijn, een fotoportret van de vakantievilla van Jan des Bouvrie in Saint-Tropez en een reportage over de badkamers van Waterwerk.

Het blad signaleert niet alleen trends op het gebied van wonen, maar het brengt o.a. ook nieuwe manieren van vervoer – op de retroscooter – en mooie, technische apparaten, zoals de I-mac en een draadloze koptelefoon van Philips, onder de aandacht.

*Eigen Huis & Interieur, ƒ9,95

More

More belooft een nieuw, glossy maandblad te zijn voor mannen en vrouwen tussen 18 en 25 jaar. Het blad is een initiatief van The Music Factory (TMF) en Radio 538. De modefoto's zijn spannender dan die in One. Ook hier betaalbare mode – ruitjes-bh van Zeeman – en een reportage (vermeend geval van incest in Westerhaar), maar geen recepten. Wel tips over beleggingen, vakantiebestemmingen en fellatio. Verder uiteraard veel aandacht voor muziek. Via de Internetsites van deze muziekproducenten hebben de makers zich voor het eerste nummer gericht tot het potentiële lezerspubliek. Sommige artikelen lijken ontstaan in samenspraak met de lezers, bijvoorbeeld `Zij over hem/ Hij over haar'. In een hoofdredactioneel schrijven worden de lezers ook uitdrukkelijk opgeroepen te reageren: ,,Misschien zie je jezelf dan terug in een van onze modeshows.'' Dit blad zullen we nog wel vaker op de schappen zien liggen, of we het nu verheffend vinden of niet. Vijfentwintig onderwerpen op 92 pagina's.

*More, ƒ6,75.

J/M

Omdat de moderne ouder bang is dat een kind een splinter in zijn vinger krijgt en projectontwikkelaars geen rekening houden met kinderen, is er voor hen geen ruimte om buiten te spelen. Terwijl onderzoek uitwijst dat dat juist zo goed is voor hun ontwikkeling en dan vooral spelen op braak liggende stukjes grond, waar ze hun fantasie de vrije loop kunnen laten gaan. Daarom breekt J/M in een aantal artikelen een lans voor deze zogenoeme `landjes'.

Verder weer veel informatieve en praktische verhalen: over pubers en `de eerste keer', wat te doen als een kind moet trakteren en een overzicht van het `echte lerarentekort' in Nederland; van de Haaglanden waar een groot tekort is tot Groningen waar genoeg leraren voor vaste banen te vinden zijn, maar een tekort aan vervangers dreigt.

*J/M, ƒ7,95

Quote

Het economisch roddelblad Quote komt deze maand uit met een oranje logo en is ook qua inhoud helemaal klaar voor Koninginnedag. In een artikel over de BV Oranje speurt de redactie naar de vermeende miljarden van de koninklijke familie. Ook dit keer blijft het bij speculaties. Verder een weinig vrolijk makend verhaal over het leven op een Shell-compound in Oman, waar ,,Heineken, hagelslag en bitterballen het gemis aan Nederland moeten compenseren''. Eigen initiatief, zoals computerles, wordt door Shell niet op prijs gesteld. ,,Ik kreeg van hogerhand te horen dat ouders zich niet mogen verzamelen.'' Verder een portret van reclamedeuntjesproducent Ilja Gort, de grote man achter de jingle van Randstad, Heineken en Philips.

*Quote, ƒ9,95

RunnersKent u die uitdrukking? ,,Opeens liepen mijn bovenbenen vol.'' Het is een van de vele omschrijvingen van pijn in het lijfblad van de hardloper Runners. Op elke pagina wordt wel iemand getroffen door `hevige kramp' of `een ondragelijke pijn aan de zijkant van de rechterknie'. Bijna poëtisch is de beschrijving van wat de bezemwagen aan menselijk wrakhout opveegt tijdens de Marathon van Rotterdam. De mensen die `hopeloos strijden tegen de tijdslimiet en het eigen lichamelijk verval'. De strompelaars bij wie de `coördinatie allengs is afgenomen als de spierpijn in het lichaam op hol slaat en zich vliegensvlug verplaatst van spiergroep naar spiergroep'. Heerlijk proza voor de sofa-atleet, maar ook verslavend voor iedereen met bemodderde hardloopschoenen in de kast. Overigens ook adviezen voor herstel en waarschuwingen tegen overtraining.

*Runners, ƒ7,65

Majesteit

Geen blad voor Oranjegezinden dat hier ter gelegenheid van Koninginnedag wordt besproken. Nee, dit blad heeft een heel ander koninklijk wezen tot onderwerp: de kat. Het staat vol foto's en tekeningen van schattige, mooie of bijzondere katten. Zoals in de rubriek Poezen-ei, waar lezers hun plaatje of verhaal kwijt kunnen: een foto van de naakte Sfinx-kat met de naam Oeps. Maar ook veel wetenswaardigheden over `het meest voorkomende huisdier in ons taalgebied'. Uitleg over het gezichtsvermogen van de kat, een gesprek met sociaal-psycholoog J.B. Rijsman over de communicatie tussen kat en mens en een fotoreportage over de castratie van een poes, die de minst schattige plaatjes van het blad opleveren. Dat sommige mensen hun liefde voor dit dier wel heel ver doorvoeren, bewijst een echtpaar in San Diego dat hun huis volledig inrichtte ten behoeve van hun negen katten en daar een boek over schreef.

*Majesteit, ƒ6,95