TELEVISIETYPOGRAFIE

Film en televisie zijn een venster op een gefilmde 3D-wereld. Tweedimensionale grafische tekens, zoals letters en cijfers, horen daar niet in thuis. Dat is waarschijnlijk de reden dat zowel bij film als bij televisie (en eveneens bij computerprogramma's) een sterke neiging aanwezig is om tekst ruimtelijk te maken. Dan heb je tenminste dingen die je kunt filmen, al zijn het maar animaties. Het logo van Twentieth Century Fox is wat dat betreft een ikoon geworden, een typografische pendant van Marilyn Monroe's opwaaiende jurkje.

De Amerikaanse zender CNN houdt ervan de items te met krachtige 3D-titels nadruk te geven. Voor de War in the Gulf heeft de zender zich kennelijk goed kunnen voorbereiden, met als resultaat een titelvormgeving als betrof het een wereldtoernooi voetbal of een oorlogsspelletje op een computer.Vroeger werden dergelijke monumentale ruimtelijke teksten pas na een oorlog in steen uitgehakt of in brons gegoten, als monument ter nagedachtenis. Het titelbeeld Strike against Yugoslavia steekt er armzalig bij af, meer overeenkomstig de troosteloze werkelijkheid. Hier zie je dat tekst toch een eigen 3D-vlak nodig heeft, los van het gefilmde 3D-beeld. Dat vlak kan zich op de achtergrond bevinden (de schoolbordmethode), maar ook op de voorgrond, ongeveer als bij een head up display in een straaljager. Daar worden grafische symbolen op de voorruit van de cockpit geprojecteerd, waarmee de piloot bijvoorbeeld zijn bommen kan richten, zoals we dezer dagen weer in het nieuws kunnen zien.