Telegraaf voert winst verder op

De Telegraaf Holding heeft de nettowinst vorig jaar zien stijgen met ruim 16 procent tot 145,2 miljoen gulden. De groei van het advertentievolume en de florerende deelneming van 30 procent in tv-zender SBS 6 waren de sterkste dragers van de winstgroei. De omzet steeg met 12 procent tot ruim 1,5 miljard gulden. De Amsterdamse uitgever waagt zich niet aan een winstprognose. De advertentiegroei, die na het derde kwartaal stokte, en de aanloopkosten voor een gratis krant voor reizigers in het openbaar vervoer zijn de belangrijkste redenen voor de terughoudendheid.

Die reactie op het concurrerende gratis dagblad Metro, een initiatief van een Zweeds mediaconcern en de Nederlandse Spoorwegen, zal De Telegraaf in de tweede helft van dit jaar lanceren. De 32 pagina's dikke krant wordt bij de Friese Pers gedrukt. Behalve deze investering pompt De Telegraaf ook nog eens 100 miljoen gulden in de vernieuwing van een van de diepdrukpersen van de Biegelaar Groep. (ANP)