PRÉGARDIEN

De lyrische tenor Christoph Prégardien was onlangs nog te beluisteren als evangelist in de Matthäus Passion onder Riccardo Chailly. Maar Prégardien is ook een veelgevraagd liedinterpretator, die staat voor vertolkingen waarin vocale welluidendheid en tekstinterpretatie gelijkwaardige peilers zijn. Op Prégardiens laatste lied-cd Lieder von Liebe und Tod klinkt zijn kunst in een ongebruikelijke bedding. Gitarist Tilman Hoppstock werkte de pianobegeleidingen van liederen van Brahms, Schubert en Spohr om voor gitaar, waardoor veelal vertrouwd liedrepertoire even vervreemdend als verrassend klinkt.

De band tussen zang en gitaar is van alle tijden. Dat is niet verwonderlijk: de `discrete precisie' van de gitaar plooit zich als vanzelfsprekend om de zangstem en sluit in intimiteit van klank aan bij het geluid van de stem. Hoewel begeleiding op piano in zwaar-romantische liederen zonder meer een rijker klankpotentieel biedt, leent het meerendeel van de voor deze opname geselecteerde en bewerkte liederen zich door het volksliedkarakter (Brahms) of de uit gebroken akkoorden opgebouwde begeleidingen (Schubert) uitstekend voor uitvoering op gitaar.

Niet voor niets werd gekozen voor liederen van verlangen, liefde en dood – levensthema's die bij een ongepolijste, blanke klank slechts zijn gebaat. Dat blijkt bijvoorbeeld uit Der Leiermann, het slotlied uit Schuberts liedcyclus Die Winterreise. Zelden klonk dit lied zo aangrijpend illustratief als hier, waar het muzikaal gesuggereerde geluid van de draailier weerklinkt op gitaar, en zo zowel muziek als tekst naakt en ongefilterd gestalte krijgt.

Lieder von Liebe und Tod – liederen van Brahms, Spohr en Schubert. Christoph Prégardien (tenor), Tilman Hoppstock (gitaar). Signum, SIG X95-00