TELEVISIETYPOGRAFIE

Aan het weergeven van gewone tekst op een beeldscherm is nog niet veel eer te behalen. Kijk maar naar ondertitels. Maar grote teksten bijzondere effecten geven, dat is geen enkel probleem meer. Daarvoor zijn allerlei leuke computerprogramma's te koop. Dit heeft geleid tot een verschijnsel dat in sommige kringen wel wordt aangeduid met `flying logos'. Dergelijke logo's, verchroomd of uitgevoerd in goud of glanzend perspex, zwelgen heerlijk in inspiratiebronnen als Las Vegas en Star Trek. Veel omroepen in binnen- en buitenland hebben, als een kind zo blij, gebruik gemaakt van dit middel om hun saaie logo's weer geheel van deze tijd te doen zijn. Opmerkelijk is dat in de filmindustrie omstreeks 1960 een omgekeerde ontwikkeling heeft plaats gevonden. Het werk van de Amerikaan Saul Bass is daar een belangrijk voorbeeld van. Het holle spektakel moe, streefde hij ernaar om met simpele middelen essenties tot uitdrukking te brengen. De verknipte letters in de titelsequentie van Alfred Hitchcock's Psycho zijn een beroemd voorbeeld, waar de twee afgebeelde fragmenten natuurlijk nauwelijks een indruk van kunnen geven. In tegenstelling daarmee heeft het verknippen van 9 O'Clock News geen enkele inhoudelijke betekenis.

Het is allemaal een onderdeel van een ontwikkeling die in elk medium kennelijk opnieuw doorlopen moet worden. De flying logo's zijn dan ook al weer ouderwets aan het worden en beginnen plaats te maken voor meer geraffineerde vormgeving.