CSM nu een na grootste snoepfabriek in Europa

CSM – bekend van Hak-groenten en Venco-drop – is met de overname van het Finse Leaf de op één na grootste snoepfabrikant van Europa geworden. ,,Een mooie, grote markt met nog veel overnamekandidaten.''

Met een overname van bijna een miljard gulden heeft levensmiddelenconcern CSM definitief afscheid genomen van de geest van de suikerbaronnen. ,,Wij hadden een ultra-conservatieve balans'', beaamt topman Jaap Vink, die twee jaar geleden het roer overnam van G. van Loon. Maar hij nuanceert wel meteen: ,,We zijn zelf veel groter geworden, vandaar de opwaartse lijn in de overnamen. Het heeft natuurlijk met de omvang van je cashflow te maken.''

CSM betaalt netto 830 miljoen gulden voor Leaf, de snoepdivisie van het Finse bedrijf Huhtamäki, dat zich voortaan enkel bezighoudt met verpakkingen. Leaf verkocht afgelopen jaar voor 925 miljoen gulden candy (zuurtjes en toffee's), pastilles, kauwgom en nougat. De twee CSM-dochters Red Band Venco (in de Benelux) en Malaco (in Scandinavië) voegen daar zo'n 430 miljoen gulden (candy, drop en keelverfrissers) aan toe. Daarmee wordt CSM met een marktaandeel van 6,5 procent de op één na grootste snoepfabrikant van Europa. De belangrijkste merken van Leaf zijn Låkerol-pastilles, Lakrisal-salmiaksnoepjes en de kauwgoms Sportlife (marktleider in Nederland), XyliFresh en BenBits.

Net als de markt voor bakkerij-ingrediënten, waar CSM de grootste speler in de Verenigde Staten is met een marktaandeel van 5 procent, is `suikerwerk' volgens Vink een ideale markt voor een middelgrote onderneming als CSM. Europa snoept jaarlijks voor zo'n 16 miljard gulden, of 21 miljard gulden inclusief kauwgom. Dat bedrag stijgt ieder jaar met 3 procent. En nog belangrijker is dat de markt niet wordt gedomineerd door een paar grote, krachtige multinationals, zoals bijvoorbeeld in chocola wel het geval is (Nestlé, Mars en Philip Morris). ,,Alleen al in Duitsland zijn er zo'n tweehonderd familiebedrijven actief in suikerwerk'', zegt Vink. Daar zitten zeker ook overnamekandidaten tussen. ,,CSM is daar goed in, contacten leggen en vertrouwen wekken bij familie's'', zegt Vink.

De overname van Leaf (3.400 medewerkers van wie 350 in Nederland) biedt ruime mogelijkheden tot synergie, zegt Vink. Die synergie moet de komende twee jaar zo'n 10 tot 20 miljoen gulden aan kostenbesparingen opleveren. De nieuwe combinatie wordt de grootste in Finland, Zweden, Denemarken en Nederland en de nummer twee in Noorwegen. ,,In suikerwerk gaan we profiteren van het samenvoegen van verkoop en distributie, maar ook van productontwikkeling'', zegt Vink. ,,En in kauwgom hebben we sterke en goed verdedigbare posities in Finland, Nederland en België.''

Toekomstige groei valt vooral te verwachten in Duitsland (omzet 80 miljoen) en Polen (40 miljoen). Het distributiekanaal van Leaf in overig Oost-Europa en Azië zal voorzichtig aangevuld worden met CSM-producten. ,,De ambitie die Leaf had om Rusland te veroveren, hebben wij niet'', zegt financieel directeur Rinus Arentsen.

De overname en de afboeking van 470 miljoen gulden goodwill doen een forse aanslag op de solvabiliteit, een maatstaf voor de vermogenspositie. Het eigen vermogen als percentage van het balanstotaal daalt van 42 naar 23 procent. Maar CSM verwacht snel herstel door de uitgifte van een converteerbare obligatie-lening van 100 miljoen euro (220 miljoen gulden) en door de sterke cashflow. ,,Omdat de meeste aandeelhouders kiezen voor stock-dividend (geen geld, maar aandelen) hebben wij een vrije cashflow van zo'n 350 miljoen gulden per jaar'', legt Vink uit. ,,Daarvan is zo'n 150 miljoen nodig voor investeringen in bestaande fabrieken en is er 200 miljoen gulden vrij besteedbaar.''