Aanpak leegloop `zwarte' school

Het Niels Stensen College in Utrecht wil de schooldag voor brugklassers inrichten naar voorbeeld van de basisschool. Dat plan lanceert de schoolleiding in antwoord op de `verzwarting' van de middelbare school en de almaar afkalvende afdelingen voor Havo en VWO. Morgen stemt de lerarenvergadering over de aanpak die komend schooljaar op stapel staat.

Alle brugklassers beginnen hun schooldag in de plannen met een mentoruur. Daar kunnen ze hun dagelijkse problemen kwijt, krijgen ze Nederlandse taal en worden ze getraind in sociale vaardigheden. Aansluitend werken ze een blokuur zelfstandig aan een project of thema. Pas daarna beginnen de gebruikelijke lessen, die 25 uur in plaats van 33 uur per week beslaan.

De vijftien vakken worden gegeven door vier tot vijf `kerndocenten' in plaats van vijftien verschillende vakleraren. Na de lesdag blijft de school open tot zes uur. Leerlingen kunnen er terecht voor huiswerkbegeleiding en allerhande clubs voor computers, toneel en sport. Tussen drie en vier is er Thee & TV. Ook buurtwerk, ouders en basisscholen in de wijk zullen actief bij deze naschoolse activiteiten worden betrokken.

Kern van de aanpak is, vertelt conrector J. Patist, het onderwijs niet langer ,,vakinhoudelijk te beschouwen''. In plaats daarvan staat het kind centraal. Hij verwacht dat de keuze vooral collega's zwaar valt. Zij zullen als kerndocent verwante vakken moeten gaan geven waarvoor ze niet bevoegd zijn.

Staatssecretaris Adelmund (Onderwijs) heeft echter daar wel oren naar. Zij nam gisteren op de school een rapport van onderzoeksbureau Arthur Andersen Business Consulting in ontvangst. Het schoolbestuur schakelde het bureau in nadat de rector publiekelijk verzuchtte dat een zwarte school als de zijne maar beter kon sluiten. De rector is inmiddels met de VUT gestuurd.

Anders dan de school komt het onderzoeksbureau met heel algemene adviezen - ,,open deuren'', zegt Patist. Ook de analyse vindt hij ,,oppervlakkig''. Het bureau wijt de terugloop in aanmeldingen — er zijn pas 42 leerlingen aangemeld — onder meer aan het `slordige, vieze' gebouw en de inrichting. Patist: ,,Maar pluspunt is dat het de noodzaak van vernieuwing onomstotelijk duidelijk maakt.''