Opta legt KPN Telecom boete van half miljoen op

De toezichthouder op de telecommarkt, Opta, wil KPN Telecom een boete opleggen van een half miljoen gulden. KPN heeft mobiele bellers wier abonnement sinds januari afliep niet verteld dat ze met behoud van hun nummer naar een concurrent kunnen overstappen.

Opta legt de boete daadwerkelijk op tenzij KPN aannemelijk maakt dat het zijn klanten toch heeft ingelicht. Ook de bedrijven Intercity Mobile Communications en Talkline Benelux kunnen rekenen op respectievelijk 5.000 en 100.000 gulden boete als ze geen betere voorlichting geven over de zogeheten nummerportabiliteit.

Sinds 1 april kunnen gebruikers van een zaktelefoon hun telefoonnummer behouden als zij overstappen naar een andere aanbieder.

De Opta ging de afgelopen weken na hoe telecombedrijven met nummerportabiliteit omsprongen. Bij de drie genoemde bedrijven constateerde Opta dat zij klanten van wie tussen 1 januari en 1 april het abonnement is verlengd niet hebben ingelicht over de mogelijkheid over te stappen.

Bij het bepalen van de boete hield Opta rekening met het aantal abonnees van de KPN, Intercity Mobile Communications en Talkline Benelux. Ook de gevolgen voor de klanten en de concurrentiepositie van andere aanbieders speelden een rol.