`Is hij daadkrachtig? Heeft hij visie?'

Ondernemers op zoek naar geld. Financiers op zoek naar business. Op `De dag van het eigen vermogen' werden ze op elkaar losgelaten. In de brochure stond het al: dit is de ideale plek om te netwerken.

,,Dit is het lot van vermogend Nederland'', zegt Farley Stüger. ,,Je komt met de auto en je moet verder met een busje.'' Het parkeerterrein van Hotel Jan Tabak in Bussum is vol. Laatkomers worden naar een parkeerterrein verderop gedirigeerd. Een pendeldienst brengt ze terug. ,,En nou laat ik in alle tumult ook mijn telefoon nog in de auto liggen'', zegt Stüger.

De dag van het eigen vermogen. Vierhonderd ondernemers, financiers en adviseurs komen bij elkaar om naar de succesverhalen over de beursgang van Nutreco en de investeringen van NPM Capital te luisteren. Maar eigenlijk komen ze voor iets heel anders. Ze komen voor elkaar. In de brochure die het seminar – afgelopen vrijdag – aankondigde stond het al: dit is de plek om te netwerken.

Farley Stüger heeft geld nodig voor zijn bedrijf, Interfácy BV, in opleidingen, trainingen en adviezen. Hij wil, zegt hij, een congrescentrum gaan exploiteren bij Amsterdam Arena. Zevenentwintig miljoen als hij een gebouw gaat kopen. Zeven miljoen als hij voorlopig blijft huren. ,,De banken durven niet. Te veel risico, zeggen ze.'' Dus zoekt hij nu informal investors en, wie weet, gaat hij ooit nog eens naar de beurs.

Ferry Mingelen (Den Haag Vandaag) is de dagvoorzitter. ,,De organisator vroeg me om in mijn inleiding de sponsors van dit seminar te noemen'', zegt hij. ,,Maar dat kan ik als onafhankelijk journalist niet doen.'' Of iedereen dus even op het omslag van de informatiemap wil kijken. Daar staan ze allemaal opgesomd.

Ferry Mingelen maakt ook nog een grapje – ,,willen de mensen die me niet kunnen verstaan hun vinger opsteken''– maar de zaal is pas in de stemming om te lachen als de eerste spreker, Jan Nooitgedagt van Moret Ernst & Young, geweest is. Nooitgedagt heeft verteld wat de geheimen van een goede beursintroductie zijn en omdat niemand meteen een vraag paraat heeft, stelt Ferry Mingelen er een. ,,Van de ondernemers die met hun bedrijf naar de beurs gaan zegt 37 procent dat ze het doen om te cashen. In werkelijkheid, zegt u, is het 75 procent. Hoe zit dat?''

,,Tja'', zegt Nooitgedagt. ,,Cashen is niet erg populair in Nederland.''

,,U bedoelt dat ze het niet willen toegeven?'', vraagt Mingelen. ,,Of is dit een verkeerde vraag?''

Geschaterd wordt er als Richard van Wijnbergen, de bestuursvoorzitter van Nutreco, aan de beurt is en vertelt hoe hij tot de keuze voor Rabobank International en Goldman Sachs kwam om zijn onderneming naar de beurs te brengen. ,,Je moet heel kritisch zijn.''

,,Heeft u veel banken met elkaar vergeleken?'', vraagt iemand uit de zaal.

,,Ja'', zegt Van Wijnbergen. ,,En toen hoorde ik voor het eerst de term beauty contest. Ik dacht altijd dat dat wat anders was. Maar ik weet nu wat de overeenkomst is. Bij een schoonheidswedstrijd let de jury óók niet alleen op de intellectuele capaciteiten van de dames.''

Farley Stüger zit ondertussen in de deelnemerslijst de namen aan te kruisen van mensen die hij wil spreken. Iemand van de Nationale Investeringsbank. En iemand van ABN Amro Participaties. ,,Verstrekt risicodragend vermogen'', leest Stüger voor. ,,Ze doen het dus wel.''

In de pauze gaat hij op zoek, nonchalant, kopje koffie in de hand, onopvallend kijkend naar de naambordjes op de revers. En zo loopt iedereen rond, op zoek naar financiers, op zoek naar business. Wie elkaar gevonden hebben, maken een klein kringetje waar niemand meer tussen kan.

,,Je vraagt niet meteen: heb je geld nodig?'', zegt Alfred Hoogeland van NPM Capital. ,,Je begint over koetjes en kalfjes.'' Hij heeft het druk, zegt hij. Hij moet zo al weer weg. Hij staat, een beetje achteraf, aan een collega te vertellen wat hij vanochtend gedaan heeft: goed contact gehad met bestaande participaties, kennisgemaakt met drie potentiële nieuwe participaties. ,,Daar ga ik de komende weken achteraan.''

,,Na de koetjes en kalfjes praat je even over de activiteiten'', zegt zijn collega. ,,We stappen niet overal in.''

En dan komt het belangrijkste: de man zelf. ,,Is hij daadkrachtig? Heeft hij een visie? Heeft hij een goeie filosofie?''

Is dat moeilijk te beoordelen?

,,Nee'', zegt de collega. ,,Je ziet het meteen.''

Na de eerste pauze heeft Farley Stüger de mannen die hij spreken wilde nog niet gevonden. Na de tweede pauze – warme gehaktballen, stokbrood met tonijn en geitenkaas – ook niet. Hij heeft wel hun telefoonnummers gekregen, van de organisator. Stüger heeft ook nog niet met andere mogelijke financiers gepraat. ,,Ze zijn steeds bezet.'' Hij weet wel precies wat hij tegen ze moet zeggen: ,,Ik heb een goed idee.'' En: ,,Het is goed voor jullie uitstraling als jullie met mij in zee gaan.''

Of het wat uitmaakt dat hij Surinamer is – aan dát soort gedachten verspilt hij geen energie. ,,Je moet hen in de tweede zin wijzen op de voordelen die jij hun kunt bieden.''