Probleem met mobiele net KPN

Abonnees van KPN Telecom die gebruik maken van een zaktelefoon met een vooruitbetaald abonnement kunnen in de avonduren moeilijk contact krijgen. Het netwerk is tussen 19.00 uur en 22.00 uur vaak overbezet.

Alle 842.000 gebruikers van een zogeheten prepaid-abonnement kunnen met de problemen geconfronteerd worden. ,,Je krijgt uiteindelijk wel contact, maar soms pas na acht of negen keer proberen'' , aldus een woordvoerder. Volgens KPN is de overbezetting het gevolg van de sterke groei in vooruitbetaalde abonnementen in de afgelopen maand. In februari werden volgens de woordvoerder nog 50.000 nieuwe prepaidkaarten verkocht. In maart waren dat er als gevolg van een succesvolle marketingcampagne 130.000. Gebruikers van een vooruitbetaald abonnement kunnen in de avonduren gebruik maken van een voordeeltarief.

Volgens KPN is het probleem dat de verbinding met de centrale die de beltegoeden bijhoudt onvoldoende capaciteit heeft. KPN kon vanmorgen niet zeggen wanneer er in deze situatie verbetering komt. ,,We blijven hard doorbouwen'', aldus een woordvoerder. ,,We hopen dat het probleem over een paar weken zal zijn opgelost, maar we kunnen daarvoor geen harde garantie geven.''

KPN ziet geen reden om de marketingcampagnes voor mobiele telefonie voorlopig op een laag pitje te zetten. De actie die heeft gezorgd voor de explosieve groei in de afgelopen maand liep volgens een woordvoerder tot 20 april.

KPN zegt niet van plan te zijn gebruikers van een zaktelefoon een schadevergoeding te geven. Bellers met een vooruitbetaald abonnement maken op dit moment ongeveer een derde uit van het totale mobiele abonneebestand van KPN (2,4 miljoen).