Festival Cannes legt het accent op Aziatische films

Barber of Siberia, de nieuwe film van de Russische regisseur-acteur-politicus Nikita Michalkov, is uitgekozen om op 12 mei de 52ste editie van het filmfestival van Cannes te openen. Ook werd gisteren bekendgemaakt dat de Engelse verfilming door Oliver Parker van Oscar Wilde's An Ideal Husband op 23 mei het festival zal afsluiten. Die dag maakt de jury onder voorzitterschap van de Canadese regisseur David Cronenberg ook bekend wie de winnaar wordt van de Gouden Palm.

Ondanks de afmelding van twee nieuwe films van Zhang Yimou en een uitsluitend Noord-Amerikaanse en Europese jury, heeft het competitieprogramma van Cannes dit jaar een sterk Aziatisch accent. Zo dingen onder meer films mee van Gouden-Leeuwwinnaar Takeshi Kitano (De zomer van Kikujiro), Chen Kaige (De keizer en de moordenaar), de debuterende Hongkong-regisseur Yu Lik Wai (Love Will Tear Us Apart), een Iraans drieluik en een film van de Israeliër Amos Gitaj. Zelfs de nieuwe film van Jim Jarmusch heet Ghost Dog, The Way of the Samurai.

Met grote belangstelling wordt uitgezien naar de nieuwe films van David Lynch, die in 1990 de Gouden Palm won voor Wild at Heart en nu The Straight Story presenteert, van Tim Robbins (The Cradle Will Rock over een toneelregie van Orson Welles), van de Franse cultregisseur Léos Carax (Pola X), van Atom Egoyan (Felicia's Journey) en van Peter Greenaway. Zijn Europese coproductie 8 1/2 Women lijkt dit jaar de enige gedeeltelijk Nederlandse bijdrage aan het festival te zijn.

Ook vermeldt het programma een presentatie buiten mededinging van Ron Howards Amerikaanse film ED tv en Werner Herzogs Mein bester Feind, en in competitie nieuwe films van onder anderen Aleksandr Sokoerov, John Sayles, Marco Bellocchio, Pedro Almodóvar, Bruno Dumont, Michael Winterbottom, Raoul Ruiz, Manoel de Oliveira. In andere festivalsecties zullen onder meer vertoond worden het regiedebuut van de gevierde cameraman Christopher Doyle (Away with Words), een nieuwe speelfilm uit Joegoslavië (Lazar Ristovski's debuut Belo odelo/Het witte kostuum) en de al onopvallend in het International Filmfestival Rotterdam vertoonde film Scenery (Fengjing) van een onder het pseudoniem Zhao Siyong werkende Chinese regisseur.