Winstdaling Bavaria door crisis Rusland

Bierbrouwer Bavaria is vorig jaar flink getroffen door de financiële crisis in Rusland. Toen de roebel op 17 augustus vorig jaar devalueerde, kwam Bavaria's handel met Rusland en andere GOS-staten volledig stil te liggen. De Brabantse brouwer was de grootste buitenlandse bierleverancier in Rusland.

,,Ons Bavaria Holland Beer werd in twee dagen 400 procent duurder'', vertelt topman P. Swinkels in een toelichting. ,,Dan vallen vervolgens al je orders weg en verkoop je niets meer, terwijl we onze brouwerij juist op die export hadden ingericht.''

Door de problemen in Rusland is de nettowinst van Bavaria, de vierde brouwer van Nederland, meer dan gehalveerd van 39 tot 15 miljoen gulden. Ook de omzet daalde, met 9 procent tot 617 miljoen gulden. De afzet van bier daalde met 12 procent ofwel zo'n 400.000 hectoliter, vooral door het wegvallen van de Russische markt. Die daling werd gedeeltelijk gecompenseerd door een omzetstijging van 6 procent van de frisdrankdivisie.

,,Het was financieel een slecht jaar'', zegt Swinkels. ,,Maar dat werd volledig veroorzaakt door externe factoren. We worden er ook niet zenuwachtig van. Dit jaar gaan we ons nog meer richten op de kostenbewaking. We gaan 65 miljoen gulden investeren in de Nederlandse brouwerij.'' De hogere doelmatigheid die daarvan een gevolg moet zijn zal volgens Swinkels geen arbeidsplaatsen kosten.

In Nederland is het marktaandeel van Bavaria licht gestegen, aldus Swinkels, tot ruim 15 procent. ,,De afzet van bier in Nederland is met 2,5 à 3 procent gedaald. Onze afzet is exact gelijk gebleven, dus is ons marktaandeel gestegen.''

Het marktaandeel van Heineken (met Amstel en Brand) is ongeveer 50 procent. Zowel Grolsch als Interbrew (Oranjeboom, Hertog Jan) en Bavaria hebben ieder 15 procent.