Uitbesteden geldbeheer wordt trend

Bedrijven hebben een nieuwe manier gevonden om geld te besparen: bezuinigen op de verspreide administratieve diensten. ABN Amro ziet kansen.

Zoals bedrijven hun kantine en schoonmaakdiensten hebben uitbesteed, zo zullen grote concerns ook hun betalingsverkeer in andere handen geven en de eigen financiële activiteiten tot een minimum beperken. ABN Amro denkt als één van ,,een handvol'' banken dit internationale betalingsverkeer voor de multinationals te kunnen overnemen.

,,De afgelopen jaren hebben wij in deze dienstverlening meer dan een miljard gulden geïnvesteerd. Met Alcatel is de eerste grote klant binnen en het moet raar lopen willen wij de komende maanden niet nog tientallen orders binnenkrijgen'', zegt directeur D. Post van Global Transaction Services bij ABN Amro. ,,Wij zijn met honderden grote bedrijven in gesprek.''

Internationaal actieve bedrijven beschikken over tal van bankrekeningen, beheerd door verschillende vestigingen. ,,Hiermee zijn enorme administratieve lasten gemoeid. Ook vanuit een efficiënt kasgeldbeheer is deze versnippering onhandig. Door wereldwijd één rekening te voeren staat een bedrijf veel minder vaak rood, omdat tegoeden en tekorten tegen elkaar worden weggestreept'', aldus Post. Verder zou centralisatie ook het beheer van vreemde valuta efficiënter maken. ,,De meest vergaande stap is dat bedrijven ook de betaling van facturen volledig uit handen geven aan een bank. In plaats van tientallen administraties heeft een concern dan weinig meer nodig dan een centrale `treasury'-afdeling.''

Met deze uiteenzetting tijdens de toelichting op het jaarverslag wilde ABN Amro de voordelen van zijn internationale aanwezigheid benadrukken. De bank mag in de huidige concentratiegolf in Europa dan nog geen overname van betekenis hebben verricht, zij speelt desondanks een rol in de internationale financiële wereld, zo leek de boodschap. ,,Wanneer een multinational eenmaal alle betalingsactiviteiten aan ons heeft uitbesteed, betekent dat een langdurige verbintenis en een constante stroom van inkomsten'', aldus bestuursvoorzitter J. Kalff. Hij wuifde de tegenwerping weg dat een bedrijf zich door deze vorm van uitbesteding wel erg afhankelijk maakt van een individuele bank, ook al is het contract een specifieke periode aangegaan.

Volgens Post hebben de komst van de euro en de ontwikkeling van de informatietechnologie sterk bijgedragen aan de trend om het betalingsverkeer uit te besteden. ,,De euro maakt het gemakkelijker voor bedrijven om op één rekening over te gaan, maar door de juridische en fiscale verschillen in wetgeving blijft het verschrikkelijk complex om een centrale rekening aan te bieden. In Frankrijk is het bijvoorbeeld verboden rente te verlenen op een rekening-courant, hetgeen in Nederland de normaalste zaak van de wereld is.''

Om snel internationale betalingen te kunnen verrichten moet een bank in de belangrijkste landen aangesloten zijn bij een zogeheten clearing-instituut (in Nederland de BankGiroCentrale) dat de betaling verricht. ,,Die instellingen werken overal anders en stellen uiteenlopende voorwaarden. Je bent jaren bezig om een internationale positie op te bouwen. Het is niet voor niets dat alleen banken als Chase Manhattan, Citibank en Deutsche Bank dergelijke diensten wereldwijd kunnen aanbieden.''

Of dat lang zal duren weet Post niet. ,,De tarieven van het betalingsverkeer staan onder sterke druk en ik verwacht op dit gebied een grote `shake out'. Nieuwe spelers zullen er niet bijkomen: – als je er nu nog niet bij bent, ben je definitief te laat.''