Binnenvaart krijgt nieuw centrum in Rotterdam

Rotterdam krijgt een Binnenvaartcentrum op Katendrecht aan de Maashaven. De gemeente en HBG Vastgoed hebben daarvoor een overeenkomst getekend. Het Binnenvaartcentrum, met een vloeroppervlak van 8.500 vierkante meter, zal onderdak bieden aan organisaties van de binnenvaart, bevrachters en gelieerde bedrijven, de bibliotheek voor varenden, een administratiekantoor (Abri) en de Rijksverkeersinspectie. Met de bouw zal eind dit jaar worden begonnen.

Jaarlijks doen 130.000 binnenvaartschepen Rotterdam aan om te laden en te lossen. Rotterdam is daarmee de grootste binnenvaarthaven ter wereld. Maar de laatste jaren is aan die positie van Rotterdam geknaagd, aldus de Rotterdamse havenmeester, Jaap Lems. Hij wijt dit aan factoren als het verdwijnen van de schippersbeurs en het dempen van de Zalmhaven, die bij schippers geliefd was als ligplaats. Ook blijven moderne binnenvaartschepen minder vaak en minder lang aan de kant liggen.

Met het nieuwe Binnenvaartcentrum, dat zal worden gebouwd op het voormalige bedrijfsterrein van stuwadoorsbedrijf Hanno aan de zuidkant van Katendrecht, wil Rotterdam zijn functie als thuishaven voor de binnenvaart versterken. ,,De Maashaven wordt de haven bij uitstek voor de binnenvaart'', aldus Lems. Behalve het Binnenvaartcentrum `met een loket voor alle diensten' wordt er langs de kades ruimte geschapen voor tweehonderd ligplaatsen, met veel faciliteiten zoals veel parkeerruimte en een nieuw winkelcentrum. Het gebouw, met een toren van acht verdiepingen, dat volgens de gemeente een `internationale uitstraling' moet hebben, wordt ontworpen door de Rotterdamse architect Teun Koolhaas.

De binnenvaart wordt steeds belangrijker om de groei in het goederenvervoer op te vangen. Volgens P. van Dalen van de afdeling binnenvaart van het ministerie van Verkeer en Waterstaat moet de binnenvaart de komende tien jaar 20 miljoen ton goederen overnemen van het wegvervoer. De afgelopen jaren is al zes miljoen ton van de weg naar de binnenvaart overgegaan.