The Jewel of the Nile

Romantische verwikkelingen zijn niet de sterkste kant van Steven Spielberg, zo kon iedereen vaststellen ten tijde van het spektakel Raiders of the Lost Ark, maar het duurde lang voordat bij de concurrerende studio's het muntje viel. Pas vier jaar later, terwijl een nieuw avontuur van Indiana Jones al in de bioscopen te zien was, verscheen het gepaste antwoord: Romancing the Stone. Een soort Spielberg voor meisjes.

Tovenaarsleerling Robert Zemeckis tekende voor de regie en Michael Douglas – destijds sexier dan Harrison Ford – werd gekoppeld aan Kathleen `Body Heat' Turner, die een groot talent voor het `lichte werk' bleek te bezitten. Samen met Danny De Vito maakten zij de film tot een grote hit. En dus kwam er een vervolg: The Jewel of the Nile (1985).

Ook al werkte de chemie tussen Turner en Douglas nog altijd, het is allemaal wat minder dan de voorganger en dat ligt voor een belangrijk deel aan regisseur Lewis Teague. Hij maakte later soldatenonzin als de film Navy Seals (1990) en een reünie-aflevering van The Dukes of Hazzard (1997) voor televisie, terwijl Zemeckis uitstekende films bleef leveren als de Back to the Future-serie, Who Framed Roger Rabbit? (1988) en Forrest Gump (1994). Bovendien, zoals de liefde tussen de stoere avonturier Jack en stadstrutje Joan wat verwelkt is bij aanvang van het nieuwe avontuur – alvorens in penibele situaties weer op te bloeien – zo is ook het scenario wat minder fris.

Maar de door Jan de Bont gefotografeerde film blijft leuk, pretentieloos vermaak. Noch voor het verhaal, noch voor de weelderige Egyptische decors heeft men zich door de werkelijkheid laten beïnvloeden, zodat wel alles uit het brein van de hyperromantische Turner ontsproten lijkt. Ze wordt gevraagd de biografie van een Arabische rijkaard te schrijven en werkt zich prompt in de nesten. Douglas en De Vito sjouwen er achteraan.

Een van de aardige vondsten is het Juweel van de Nijl zelf. Tot teleurstelling van boefje De Vito betreft het geen edelsteen, maar een spiritueel leider (Avner Eisenberg) wiens volk door boeventuig met moderne hulpmiddelen voor het lapje wordt gehouden. Eisenberg, ster van de `new vaudeville' op Broadway, is zelden in een film te zien. Jammer, want ook al kreeg De Vito alle politiek incorrecte grappen (kijkend naar een soefi-feest: No sheep is safe tonight), de profetisch-vage onzin van het Juweel is leuker.

The Jewel of the Nile (Lewis Teague, VS, '85), SBS6, 20.30-22.30u.