Sanering levert Akzo koerswinst op

Akzo Nobel trok vanochtend de meeste aandacht op de Amsterdamse effectenbeurs. De aankondiging bij dochter Acordis 1200 banen te schrappen, waarvan 320 in Nederland, had een forse koersstijging tot gevolg. Het fonds opende met 1,35 euro winst op 42,45 en noteerde na het middaguur zelfs een winst van 1,90 euro op 43,00 euro.

Akzo vormde daarmee een van de weinige uitschieters op de beurs, die de lichte winst van gisteren wel wist vast te houden. De AEX ging met 2,36 punten omhoog naar 551,98. De koerssprong van Akzo verraste de handelaren in Amsterdam. Behalve door de nieuwe saneringsronde bij vezelproducent Acordis werden ze ook overvallen door een meevallend resultaat van Akzo Nobel over de eerste drie maanden van dit jaar. Gerekend werd op een concernresultaat dat ruim 15 procent onder dat van een jaar terug zou uitkomen. De teruggang bleef uiteindelijk beperkt tot 7 procent.

Ook chemieconcern DSM deed goede zaken op de beurs. De concurrent van Akzo steeg met 1,10 euro naar 91,20 euro. Handelaren vragen zich af hoeveel rek er nog zit in beide cyclische fondsen. De afgelopen weken zijn Akzo en DSM al behoorlijk gestegen.

Een ander cyclisch fonds dat de afgelopen weken in trek was, Hoogovens, liet een lichte daling zien. De staal- en aluminiumproducent leverde een half procent in op 39 euro.

Onder de verliezers trokken de uitgevers de meeste aandacht. Wolters Kluwer was de grootste daler met ruim 2 procent naar 165,85 euro. Ook VNU moest inleveren en kwam uit op 36 euro.

Een andere opvallende daler was KLM. Nadat het fonds dagen achtereen een gestage koerswinst heeft laten zien, moest de luchtvaartmaatschappij vanochtend 1,90 euro inleveren op 28,50 euro. KLM heeft de afgelopen dagen op de beurs vooral geprofiteerd van de goede winstcijfers van de Amerikaanse partner Northwest Airlines. Ook de talrijke analistenrapporten die gewag maken van een toenemende groei van de luchtvaart hadden een positieve uitwerking op de koers. Maar na vanochtend denken handelaren dat die effecten voor KLM grotendeels zijn uitgewerkt.