Lang leve Bussink

De serie Oud Geld won de zilveren Nipkowschijf en dat was verdiend. De uitverkiezing van de familie Bussink stond eigenlijk aan het begin van de jurybesprekingen al vast. De serie was door zes leden gesuggereerd en hing boven de discussies over andere televisieprogramma's. Er hoefde niet over te worden gestemd. Iedereen wilde deze serie bekronen. Het was goed geschreven. Een jurylid wilde zelfs alleen scenariste Maria Goos bekronen. Maar ook de acteurs zetten echte karakters neer. De tweede reeks van dit televisiejaar was meer humoristisch dan de eerste, vond men.

Jaarlijks wordt de Nipkowschijf voor de televisie uitgereikt door een jury van schrijvende kijkers. De eervolle vermelding ging naar de originele documentairemaker Michiel van Erp van Lang Leve de Kampioen. Was inderdaad de moeite waard. Toch jammer dat de televisieserie van Annie Schmidts Otje het niet heeft gehaald als eervolle vermelding. Teveel andere niet-bekroonde goede kinderdrama's die ook goed zijn, was het argument. Zouden we dan nu niet met bekronen moeten beginnen? Het kinderprogramma Villa Achterwerk werd nog voorgedragen voor een ere-Nipkow maar viel af. Ik vind het wisselend. Naast goede portretten over kinderen staat bijvoorbeeld het serietje waarin jonge kinderen wordt aangepraat dat ze zich moeten schamen voor hun ouders. Een junior-VPRO-kijker hoort dat te doen. Maar de echte schaamte komt pas bij de puberteit en dan zullen de ouders die hun kinderen voor de televisie lesjes in opstandigheid hebben gegeven nog schrikken.

Lang werd gesproken over het interviewprogramma Kwestie van Kiezen van Jeroen Pauw. Naast Paul Witteman hoort hij tot de top van de televisie-interviewers - maar sommigen stoorden zich aan de dilemma's die hij in zijn programma aan de geïnterviewde voorlegt. De mogelijkheid om Jeroen Pauw voor zijn hele oeuvre - nieuws presenteren en interviewen voor RTL4 - te bekronen werd verworpen. Zou altijd nog kunnen.

VPRO's Lied van Verdriet, het poëtische documentatiareprogramma over treurliederen, sneuvelde in de tweede ronde. Zeker zo origineel als Michiel van Erp. Vooral die aflevering over de klaaglijke oude Russische boerenvrouw vond ik prachtig. Maar de familie Bussink zat het in de weg. Lied van Verdriet was het enige VPRO-programma dat de tweede discussieronde over de Nipkow haalde, terwijl die omroep normaal de jurydiscussies schijnt te overheersen.

Veel meer discussietijd dan de VPRO kreeg de commerciële zender RTL4 en dat is opmerkelijk na al die bezuinigingen daar. Over het RTL4-avondpraatprogramma Barend & Van Dorp had iedereen een uitgesproken mening. De een vond het duo goed de ander slecht geïnformeerd. Mij staat het journalistieke duo Barend en Van Dorp wel aan, maar waarom moeten ze zich telkens laten onderbreken door Jan Mulder?

De documentaireserie over geestelijk gehandicapten, De Kinderen van de Hondsberg, het documentaireprogramma Zembla en de actualiteitenrubriek Nova haalden ook een tweede ronde maar vielen af. Frits Spits won de Reiss-microfoon en met die keuze kan ik me verenigen. Het nieuws makende speurprogramma Argos viel na ruim beraad jammergenoeg af.

Ik heb inzendingen beluisterd van radiodocumentaires die best korter en overzichtelijker zouden kunnen. ,,Langdradig'' was het oordeel. Maar de tijd van al die zenders moet worden gevuld. Het is voer voor lange autotochten maar die maak ik zelden. Met het Oog op Morgen vind ik nog steeds een gebruiksvriendelijk voorbeeld. Dat programma is ooit beter geweest, vonden de meesten. Ik vind het nog steeds goed, ook al krijgt het concurrentie van al die late nachttelevisie waar de prominente gasten liever heen gaan. Daarom slaapt Nederland steeds minder. Luisteren kun je nog in het donker, liggend in bed, maar voor kijken moet je rechtop zitten, een nadeel van tv.