KBB was kandidaat voor Frans concern

Het Franse detailhandelsconcern Pinault Printemps Redoute (PPR) heeft vorig jaar goed opgelet toen de Bijenkorf in zijn eigen etalage stond. PPR keek uitgebreid naar een mogelijke overname van het warenhuisconcern KBB, dat uiteindelijk bij Vendex terecht kwam.

Die buitenlandse aankoop van KBB door PPR zou heel wat goedkoper zijn geweest dan de investering van in het Italiaanse modehuis Gucci die PPR nu heeft gedaan. PPR betaalde vorige maand 6 miljard gulden voor een belang van 42 procent in Gucci. Vendex betaalde ruim 2 miljard gulden voor het volledige Bijenkorf-concern.

Het bleef voor PPR bij kijken, niet kopen. ,,We vonden het een erg heterogeen bedrijf'', zegt PPR-topman Serge Weinberg, ,,dat voor ons onvoldoende aantrekkelijk was. Ik ken De Bijenkorf-warenhuizen goed, vooral in Amsterdam. Daar heeft men belangrijke vooruitgang geboekt. Maar ze hadden ook speelgoedwinkels en kleinere modewinkels (M&S Mode en Amici, red.) met formules die ons niet extreem rendabel toeschenen. Praxis sloot ook niet aan bij onze Conforama's. Daar kwam bij dat onze Printemps-warenhuizen de laagste rentabiliteit binnen onze groep hebben. Je hebt in dit werk eenvoudige prioriteiten nodig. Ik heb Printemps gezegd, en dat blijf ik zeggen: breng de rentabiliteit op het niveau dat normaal is voor dit soort winkels, en dan kijken we daarna naar het buitenland.''

Weinberg is morgen partij in een rechtszaak tussen het Franse mode- en champagnehuis LVMH en het Italiaanse Gucci. LVMH, dat een bod heeft uitgebracht van omgerekend 16 miljard gulden op Gucci, heeft bij de ondernemingskamer klachten ingediend tegen de verkoop van nieuwe aandelen in Gucci aan PPR en wil dat die deal wordt teruggedraaid.

INTERVIEWpagina 18