Ahoy' blijkt te groot voor Beastie Boys

Hoeveel mensen hier komen eigenlijk uit Rotterdam, wilde één van de Beastie Boys gisteravond weten. Gejuich van een deel van het publiek. En Amsterdam? Gejoel van het grootste deel van de zaal. Zelf zaten de Boys in een hotel in Amsterdam, vertelden ze. De toekomstige grote popzaal in de hoofdstad zal niets te vroeg komen, zo werd opnieuw duidelijk.

De beste Nederlandse optredens van de Beastie Boys vonden plaats in het Amsterdamse Paradiso, zo'n zes en vijf jaar geleden. De afwisseling van rappen in hiphopnummers met het spelen van gitaar, bas en drums in felle punksongs en sfeervolle funky instrumentals, was uniek en opwindend. Nu zou het trio uit New York, dat de afgelopen jaren erg succesvol was, een keer of tien in Paradiso moeten spelen om aan de vraag te kunnen voldoen. Dus werd het helaas Ahoy' – en was de zaal de voornaamste reden waarom dit optreden bij lange na niet zo goed was als die legendarische eerdere concerten?

Eén probleem van zo'n grote zaal, de afstand met een groot deel van het publiek, was door de groep opgevangen door een rond podium in het midden van de zaal te plaatsen. Het draaide nog rond ook, waardoor de groep elk deel van de zaal beurtelings kon bespelen. Tijdens de hiphopnummers liepen de jongens rond, zich tot verschillende delen van het publiek richtend. Een neveneffect daarvan was dat de drie ver van elkaar af stonden en zich minder sterk als eenheid presenteerden. Rondom het podium hingen ook nog tv-schermen waarop beelden van het optreden te zien waren, vaak bewerkt met allerlei effecten, en afgewisseld met bijpassende filmbeelden.

Toch bleef de afstand tot de Beastie Boys groot, vooral door het slechte geluid. De hiphop-beats, opgezet door DJ Mixmaster Mike, verdronken in de galm van Ahoy', de raps van de Beastie Boys waren daartussen slecht te horen; de instrumentale funknummers kwamen totaal niet uit de verf omdat ze lang niet krachtig genoeg klonken. Bij vlagen, zoals in `Lighten Up', werd het zelfs saai. Alleen de punknummers kwamen redelijk goed over, omdat een slechte geluidskwaliteit bij zulke simpele, harde songs geen probleem is.

Het lukte de Beastie Boys niet echt om contact te maken met het publiek. Pogingen daartoe, zoals een verhaaltje over iets dat ze gisteren in Amsterdam was overkomen, waren slecht te verstaan of te vaag om te kunnen volgen. Sommige nummers werden enthousiast onthaald, zoals `Sure Shot' en `Root Down', maar de zaal kwam pas echt los tijdens de toegift. Toen speelden de Beastie Boys hun grootste hits: het van het laatste album Hello Nasty afkomstige `Intergalactic' en het oudere `Sabotage', dat een mooi felle uitvoering kreeg en eventjes heel Ahoy' op zijn kop zette. Maar het stak bleekjes af bij de eerdere concerten, toen de zaal van begin tot eind uit zijn dak ging.

Concert: Beastie Boys. Gehoord: 20/4 Ahoy', Rotterdam.