Verboden te lopen

De verbetering van de bereikbaarheid staat al tijden hoog op het lijstje van de gemeente Den Haag. Maar wie zich vandaag de dag in Den Haag probeert te begeven, waant zich op een levensgrote hindernisbaan.

Randstadrail, centrumring, transferia, Koningstunnel, tramtunnel; plannen genoeg, maar de uitvoering laat op zich wachten. Met de eerste zonnige lentedagen slibben de verkeersaders in de richting van het strand alweer gestaag dicht. Zelfs de speciaal voor de Scheveningse problemen opgerichte Politieke Partij Scheveningen, die vorig jaar met drie zetels in de gemeenteraad kwam, heeft nog geen oplossingen gevonden. De Haagse binnenstad ligt al jaren volledig overhoop.

De zon hoeft zich in het weekeinde maar even te laten zien of Den Haag heeft een probleem. Duizenden gezinnen trokken de afgelopen dagen weer over de Utrechtsebobbelbaan de stad binnen op weg naar de stranden van Scheveningen of Kijkduin. De zondagochtendspits kan wedijveren met die van de maandagochtend. Wie uiteindelijk in Scheveningen terecht komt, kan vervolgens fors betalen voor een parkeerplaats. De bezoekers van Kijkduin kunnen weliswaar gratis parkeren, maar de weinige plekken zijn zelfs bij regenachtige dagen doorgaans al snel vergeven.

De verkeersopstoppingen naar het strand zijn al een oud probleem, maar Den Haag lijkt het laatste jaar ook zijn best te doen om het centrum zo onbereikbaar mogelijk te maken.

Wie zich in de buurt van station Hollands Spoor begeeft, wordt bijna dagelijks verrast met een nieuwe hindernisbaan die is opgeworpen. De rood-witte linten en oranje pylonen vormen langzaam maar zeker een vertrouwd beeld in Den Haag. Onlangs is begonnen met de zoveelste herinrichting van het plein voor Hollands Spoor.

Bij het Centraal Station is het beeld al weinig anders. De bouw van de Koningstunnel die het gebied voor het station autovrij moet gaan maken eist al tijden zijn tol. Tram- en bushaltes worden met de regelmaat van de klok verplaatst, voetgangers lijken bijna vogelvrij en fietsers moeten zelf maar zien welke weg ze kunnen nemen.

Voor het Haagse stadhuis aan het Spui, waar de tramtunnel wordt aangelegd, is volgens de gemeente de verkeerssituatie bovengronds alweer een tijdje hersteld. Fietsers, auto's en trams strijden dagelijks met de bussen en trams om het recht van de sterkste.

Wie denkt dat het laten staan van de auto of de fiets de uitkomst is om zich in Den Haag te begeven, komt op verschillende plaatsen bedrogen uit. Een groot rood-wit bord ontneemt de voetganger bij de Grotiusplaats, midden in de stad, elke illusie: Verboden te lopen.