MEDIAVROUWEN

Rieja van Aart, hoofdredacteur van het tijdschrift Cosmopolitan: ,,Carrière maak je niet alleen in de breedte maar ook in de hoogte. Nederlandse vrouwen zijn daarin veel te bescheiden. In plaats van hun eigen topbaan hoog te achten en het belangrijk te vinden wat ze doen, zeggen ze `ik doe gewoon wat ik leuk vind'. Als ik in het buitenland ben, word ik vanwege mijn beroep wel hoog geacht: ik word met een limo opgehaald van het vliegveld, krijg korting bij Donna Karan - omdat ik hoofdredacteur ben. Maar het is nu zover dat er meer vrouwen in de media aan de top komen. Dat is belangrijk, ook voor de journalistiek: het accent van artikelen zal verschuiven naar sociaal-maatschappelijke tendensen. De dagbladenwereld is nog steeds een mannenmaatschappij, dagbladen worden ook beter door mannen gelezen. Tijdschriften worden beter gelezen door vrouwen, dus je schrijft voor vrouwen en iedere slimme zakenman ziet in dat je dan ook vrouwen aan de top moet hebben. En de jongere generatie is bewuster van het eigen kunnen, daarom zal het voor hen makkelijker zijn carrière te maken en aan de top te komen. De hele cultuur van leidinggeven past ook goed bij vrouwen en dat krijgen zij mee. Niet dat de jongere generatie het makkelijker zal krijgen. Zij hebben het grote probleem van kinderen en carrière. Alles moet maar tegelijkertijd, carrières moeten voor je dertigste zijn gemaakt, kinderen ook. De claim om alles te doen, wordt te groot.''

Dit is de eerste aflevering van een vierdelige serie over vrouwen op invloedrijke posities in de mediawereld. Foto's Evelyne Jacq, tekst: Titia Ketelaar.