Slobberwijn

Het is fijn te mogen constateren dat Italië als wijnland weer op een positieve manier in de belangstelling staat `Niet alleen maar slobberwijn' (13 april), maar of de genoemde kwaliteitsverbeteringen nu ook direct het gevolg zijn van de innovatieve ideeën van beroemdheden als Angelo Gaja in Piemonte en Biondi-Santi in Toscane, betwijfel ik. Hun, weliswaar slimme, aanpak om de prijzen absurd hoog op te drijven heeft er voor gezorgd dat de aandacht van de vermogende kenners nu ook op Italië gericht is, maar of dit ten goede komt aan de minder vermogende wijnliefhebber is nog maar de vraag.

Piemonte heeft aangekondigd de prijs van haar wijnen drastisch te verhogen tot 30 procent. Waarom? Omdat de gedane investeringen terugbetaald dienen te worden, de prijs van de druiven omhoog is gegaan en omdat de wijnproducenten voor hoge prijzen hun wijnen kunnen slijten aan bijvoorbeeld de VS. Op goede oogsten zoals in 1997 kan al ruim van tevoren worden ingeschreven en aan dit spel van vraag en aanbod lijkt voorlopig geen einde te komen, mede door het feit dat de oogsten van 1995 tot en met 1998 van hoge kwaliteit waren.

Wellicht is het tijd voor minder bekende wijnmakers, in bijvoorbeeld Piemonte, van echter niet mindere wijnen als Gattinara en Lessona, om hun collega's en concurrenten zoals Angelo Gaja en Bruno Giacosa, van repliek te voorzien door deze wijnen nieuw leven in te blazen en de prijs niet torenhoog op te voeren. Wat dat betreft is de wijnmarkt in Zuid-Italië meer in evenwicht. Tussen de Montepulciano d'Abruzo en Ciro zijn nog prima wijnen te vinden voor heel betaalbare prijzen.

Aan de smaak van de Italiaanse wijnen hoeft het inderdaad niet te liggen, de markt van eigenzinnige en kwalitatief toch goede wijnen is nog lang niet uitgediept.

Als laatste wil ik mijn verbazing uitspreken over het feit dat onder een achtergrondartikel van deze soort de naam wordt vermeld van één enkele wijnverkoper. Nederland neemt weliswaar 1,5 procent van de Italiaanse wijnproductie af, maar telt vele verkopers van Italiaanse wijn! Beter zou het zijn journalistiek en commercie van elkaar gescheiden te houden.