Een appeltje voor de dorst

De hang naar gemak en gemaksvoedsel laat zijn sporen na, ook in het groenteschap. `Gemengde groenten' zijn in opkomst. Het Groenten & Fruit Bureau wijst op een sterk gewijzigd voedingspatroon.

Aardappels met vlees en groente zijn uit, pasta of rijst is gemakkelijker en dus in. Daarbij horen kant-en-klaar-zakjes groenten. Bij Albert Heijn staat gemiddeld 4 à 5 meter panklare groente in de schappen, aldus Harry Bruijniks, directeur Albert Heijn Winkelbedrijf. Verder is de voorkeur van de consumenten de laatste jaren niet zo sterk veranderd. Bloemkool blijft populair, evenals witlof en andijvie. Alleen hun aandeel in de top-tien is geslonken.

Ook in de fruitconsumptie zit beweging. Er wordt minder fruit gegeten, en vertrouwde vruchten lijden onder concurrentie van `exoten'. Zo beheerste de appel acht jaar terug nog een derde van de markt, nu 22 procent. Ook de sinaasappel verloor terrein. Kiwi en meloen daarentegen zagen hun marktaandeel verdubbelen. De aardbei is in tien jaar drie maal zo populair geworden, nu de zomerkoninkjes ook hartje winter te koop zijn.