`Zelfs hier achtervolgt ons die klote-oorlog'

De gevolgen van de oorlog in en om Kosovo zijn op onverwachte plaatsen zichtbaar. Op Schiphol bijvoorbeeld.

Bij het inchecken voor vlucht IN 452 van Schiphol naar Skopje ontstaat een opstootje. Ongeveer twintig Macedoniërs weigeren in eerste instantie om een extra heffing van zestig gulden te betalen. Volgens een medewerker van Macedonian Airlines is deze ,,oorlogsbelasting'' nodig omdat het vliegtuig een omweg moet maken om zo het oorlogsgebied van de Balkan te mijden. ,,Eerst stroomt Macedonië vol met gevluchte Albanezen uit Kosovo en staat ons land daardoor aan de rand van een burgeroorlog'', schreeuwt een Macedoniër. ,,En nu worden we zelfs in Amsterdam achtervolgd door die klote-oorlog.'' Hij laat er geen twijfel over bestaan dat zijn sympathie ligt bij de Serviërs, waarbij hij wordt gesteund door de mannen die hem omringen. Na een woordenwisseling die ruim een uur duurt, wordt uiteindelijk de oorlogsheffing betaald.

Een jongeman van begin dertig in een groene parka volgt het schouwspel gelaten. Hij boekte voor deze vlucht om na aankomst in de Macedonische hoofdstad Skopje direct door te reizen naar de Albanese plaats Kukës. Daar wil hij zich melden bij het Kosovo Bevrijdingsleger UÇK. ,,Tien jaar geleden woonde ik in Mitrovica, maar mijn vader zag geen toekomst voor ons in Kosovo en toen zijn we naar Nederland gegaan'', vertelt hij in vloeiend Nederlands. Trots laat hij zijn Nederlandse paspoort zien. ,,Maar Kosovo blijft mijn vaderland. Ik kan als Albanees niet passief toezien dat het wordt vernietigd door de Serviërs.'' Hij wil niet met zijn naam in de krant. ,,Ik mag als Nederlander niet in dienst treden van een ander leger, maar ik zou het ook vervelend vinden als bekenden via de krant te weten zouden komen dat ik mij aansluit bij het UÇK. Mijn vriendin vertelt het hun wel.''

Na lang wikken en wegen besloot hij vorige week om zich aan te sluiten bij het UÇK. Hij legde contact met kennissen in Albanië, zegde zijn baan op en kocht ticket richting het oorlogsgebied. Hij heeft geen enkele militaire ervaring, maar dat hoeft volgens hem geen probleem te zijn. ,,Een trekker overhalen kan iedereen en ik heb een technische opleiding gevolgd.'' Tot vorige week werkte hij in de horeca.

Het ontbreekt het Kosovo Bevrijdingsleger UÇK aan alles, en met name wapens. In zijn grote zwarte Samsonite koffer heeft de militair in spe veel warme kleren en een satelliettelefoon. Het UÇK maakt volgens hem gebruik van deze manier van communiceren om aan de NAVO-locaties van militaire strategisch doelen door te bellen. Wanneer de coördinaten in Kosovo zijn doorgegeven kunnen de NAVO-vliegtuigen ,,het karwei afmaken''. ,,Want zonder steun van de NAVO krijgen we ons land nooit meer terug.''

Met een glimlach verdwijnt hij in een taxi, wanneer hij de paspoort- en bagagecontrole is gepasseerd op het vliegveld van Skopje. Bij de bagageband zijn zijn reisgenoten nog in een fel dispuut verwikkeld met een steward van Macedonian Airlines. Zestig gulden extra, een omweg en toch duurde de vlucht niet langer dan normaal. Rara hoe kan dat?