Hallucinatie per paddotaxi

Na de hasjtaxi verkent nu de `paddotaxi' het platteland. Legale zinsbegoocheling op bestelling aan huis. ,,We zijn de psychedelische Wehkamp.'' Politie, gemeente èn smartshops slaan de nering met argusogen gade. De vraag dringt zich op hoe lang de paddestoelen nog vrij verkrijgbaar zijn.

Op nummer 176 is rond middernacht geen leven te ontdekken. De gordijnen zitten potdicht. In de gang brandt geen licht. En het driewielertje in de voortuin staat er vergeten bij.

Where's the party? Okke Zeldenthuis (22), in het dagelijks leven vrachtwagenbelader, duikt zijn Volvo in en pakt een briefje. `Dennis', staat erop, `176, twee zakjes Hawaiiaanse, 55 piek inclusief voorrijkosten.' Toch maar aanbellen dan.

In de deuropening verschijnt een twintiger. ,,Kom jij de paddo's brengen'', vraagt de man, terwijl er vloeibare trancemuziek uit de woonkamer golft. ,,Ja?'' ,,Yo. Dan kunnen we vet doorgaan met de buren.''

Na de hasjtaxi verovert de paddotaxi de regio. In 1994 dook hij op in Brabant, later in Noord-Holland en sinds twee maanden ook in Zutphen en omstreken. Een telefoontje en zeshonderd soorten smartdrugs worden met een `verantwoord stukje voorlichting' thuisbezorgd, belooft de advertentie op de kabelkrant. Verse en gedroogde paddo's. Lustopwekkers. Designerdrugs zoals 2C-T-2 en DXM-pillen - `up, down and out tegelijk'. En niet te vergeten de omstreden 4-MTA-pillen (4-methyltioamfetamine), die in Groot-Brittannië verboden zijn na de dood van twee Britse en een Nederlandse slikker. Voorrijkosten: vijf piek voor afnemers binnen de bebouwde kom; één gulden voor elke kilometer daarbuiten.

Met gemiddeld vijf vrachtjes per avond spreekt de 33-jarige eigenaar Alex Krassenberg voorzichtig van ,,een gaatje in de markt''. Zonder dat hij een extra vergunning hoefde aan te vragen heeft hij een nieuwe clientèle aangeboord. Klanten die zijn smartshop annex tattooshop in de Zutphense binnenstad niet binnen durven, zijn ,,met één belletje'' voorzien. Daarnaast kan hij nu ook omliggende steden en dorpen bedienen waar geen smartshops gevestigd zijn. En natuurlijk kunnen gebruikers die overdag in de winkel kochten, 's avonds onbeperkt ,,versnaperingen bijbestellen'' zonder dat ze de auto hoeven in te stappen.

Een jongen gisteren bijvoorbeeld. Had een feestje en wilde twintig zakjes gedroogde Mexicaanse paddestoelen extra. ,,Normaal ben ik niet los op vrijdagavond'', lacht Krassenberg. ,,Maar een deal van duizend piek kan ik niet voorbij laten gaan.'' Ook als klanten te veel genuttigd hebben? ,,Wel als ze ouder zijn dan achttien en ik ze gewaarschuwd heb'', antwoordt hij. Er zijn er nou eenmaal die ,,compleet gaan tot ze niet meer kunnen'', weet Krassenberg. Net als zijn zoontje van drie. De godganse dag zeurde hij om een neuspiercing en toen pa er een schoot, wilde hij er na een week alweer vanaf. ,,Bij alleseters gaat het net zo. Die gaan eerst op hun bek en gebruiken daarna gedoseerd.''

De gemeente Zutphen slaat de nering van Krassenberg met argusogen gade. Het blijft merkwaardig dat je tripmiddelen ongecontroleerd aan de man kunt brengen, vindt de plaatselijke politievoorlichter. ,,Dan zeg ik als politieman: dat hoort niet.'' Maar zolang de smartdrugs niet onder de Opiumwet vallen, is de paddotaxi niet onwettig, weet hij na overleg met persofficier J. Buttinger. Ook al omdat Krassenberg dezelfde geestverruimende middelen verkoopt in zijn smartshop Dr. Paddo. ,,Je kunt de pizzeria toch ook niet verbieden pizza's te bezorgen.'' Krassenberg knikt zelfvoldaan. ,,Ja, ha, ha, ha. Wij zijn hier in feite de psychedelische Wehkamp.''

Elk inzicht in de Nederlandse paddotaxibranche ontbreekt. De landelijke Unit Synthetische Drugs geeft er geen opsporingsprioriteit aan, vertelt medewerker Kees van den Elzen. Dus heeft hij ,,geen flauw idee hoeveel paddochauffeurs er op de weg zitten''. De Vereniging Landelijk Overleg Smartshops (VLOS), waarbij zeventig van de circa 125 smartshops in Nederland zijn aangesloten, vermoedt dat het in Nederland om ,,hooguit vijf tot tien vrijbuiters gaat''. ,,Stuk voor stuk bedrijfjes in dunbevolkte gebieden als Noord-Holland, Drenthe en Friesland'', aldus woordvoerder Guy Boels. Bedrijfjes ook, weet eigenaar Sergio Ghitti van het Eindhovense Mindscapes uit eigen ervaring, die als sneeuw voor de zon verdwijnen zodra er smartshops verschijnen. Daar valt niet tegenop te bezorgen. Zelf ontraadt de VLOS leden overigens zo'n avontuur. Paddotaxi's werken in de ogen van woordvoerder Boels marktvervuiling in de hand. Meer in het bijzonder: ze veroorzaken onnodige wildgroei en een ondergronds, oncontroleerbaar circuit. ,,Wie zegt dat zo'n chauffeur niet ook hasj, coke of weet ik wat voor een rotzooi verkoopt'', vraagt Boels, die een naam te verliezen heeft zolang het ministerie van Volksgezondheid het VLOS als gesprekspartner ziet. Bovendien acht hij de klandizie voor zo'n vervoersbedrijfje uiterst gering. ,,De meeste mensen willen en kunnen zelf in alle openheid hun spullen kopen. Met goede voorlichting. Die doen geen zaken in een achterafautootje.''

De vraag dringt zich echter ook op hoe lang de paddestoelen nog vrij verkrijgbaar zijn – in winkels, taxi's, waar dan ook. Minister Borst (Volksgezondheid) wil dat de rechter uitmaakt of paddo's onder de Opium- of de Warenwet vallen. Bepalend daarvoor is een proefproces dat binnen enkele maanden dient in Den Bosch. De zaak is aangespannen tegen zeven personen die worden verdacht van het kweken en in gedroogde vorm verkopen van paddestoelen met hallucinerende werking. Het verkopen van de paddo zelf is niet illegaal. Maar zodra dit product wordt gedroogd is er sprake van een bewerking en is de verkoop strafbaar, meent het openbaar ministerie. Richtsnoer is een uitspraak van de Hoge Raad, die vorig jaar oordeelde dat bewerkte paddestoelen met geestverruimende werking verboden zijn. De verdachten bestrijden dit. In hun ogen is drogen geen bewerking omdat het gaat om een ,,onomkeerbaar proces''.

Los van deze ,,principiële zijnsvraag'' denkt Krassenberg dat hij met zijn taxi goede tijden tegemoetgaat. Het voorjaar en de zomer staan voor de deur, tel uit je winst. ,,Dat is de paddotijd. Lekker spacen in de natuur. Natuurlijker kan het niet.''

Sergio Ghitti uit Eindhoven wenst Alex en de zijnen alle succes. Hijzelf heeft zijn taxi inmiddels verruild voor een eigen smartshop. ,,Mensen kopen het liefst in de winkel'', is zijn ervaring. En: ,,Ik ben blij dat die tijd achter mij ligt. Want onfris was dat taxiwereldje soms wel. Een concurrent van me ging belly up. Uiteindelijk opgepakt omdat hij handel in de zwaardere middelen niet kon weerstaan.''