Autofabrikanten groeien fors in VS

De twee grootste autofabrikanten ter wereld, General Motors en Ford, hebben hun omzet en winst fors opgeschroefd in het eerste kwartaal van dit jaar. General Motors boekte 2,1 miljard dollar winst (4,2 miljard gulden, een stijging van 31 procent) op een omzet van 42,4 miljard (plus 6 procent). De winst van Ford steeg naar 1,8 miljard dollar (plus 20 procent) op 38 miljard omzet (plus 4 procent). Een reeks eenmalige tegenvallers drukten de winst van Ford voor 0,2 miljard.

De groei is vooral afkomstig van de Amerikaanse markt. Zowel General Motors als Ford verdubbelde zijn winst in de Verenigde Staten ruimschoots. Een nieuw model Chevrolet en de GMC Sierra, een grote tweepersoons bestelwagen, waren de twee populairste producten van General Motors. Hoewel de verkopen in de VS zes procent stegen, daalde het marktaandeel er, van ruim 30 naar minder dan 29 procent. Ford verdiende in het eerste kwartaal het meeste aan de verkoop van bestelbusjes en auto-onderdelen. De verkoop van auto's steeg tien procent, die van bestelbusjes twintig procent.

De Europese markt bleef achter. General Motors boekte weliswaar forse winstgroei in Europa (plus 76 procent), maar moest er marktaandeel prijsgeven. Dit jaar hoopt General Motors dat weer op te krikken door de introductie van een nieuw model Opel, een Vauxhall Zafira mini-bestelbusje en een nieuwe lijn Opel Vectra's. Ford maakte in Europa geen winst, maar bleef steken op het break-even point. Alleen de verkoop van het belang in AutoEuropa, een joint venture met Volkswagen in Portugal, leverde Ford 165 miljoen dollar op.

In Zuid-Oost Azië en Latijns-Amerika dook General Motors in de verliezen. De naweeën van de Azië-crisis zetten de bescheiden winsten van het eerste kwartaal van 1998 in deze gebieden om in rode cijfers. De verliezen bedroegen er samen 85 miljoen. Ford moest ook geld toeleggen op zijn activiteiten in Zuid-Afrika. (AP)