Geest Vinken waart rond bij uitgever Elsevier

Commissarissen die met slaande deuren vertrekken, een voortdurende zoektocht naar een topman, minder winst en een zwak aandeel. Reed Elsevier trachtte beleggers vergeefs moed in te spreken.

Menig aandeelhouder van Elsevier keek er al maanden naar uit. In april zou men afscheid nemen van de man ,,wiens naam misschien wel voor eeuwig aan dit concern verbonden zal blijven''. Gisteren werd inderdaad afscheid genomen van Pierre Vinken, maar na een conflict over de nieuwe topman was hij zelf niet bij de aandeelhoudersvergadering aanwezig. De lovende woorden van waarnemend voorzitter Roelof Nelissen waren vriendelijk bedoeld, maar de sfeer bleef bedrukt.

En dat kwam niet alleen omdat de aanwezigen Vinken – symbool van continue winstgroei bij Elsevier, dat zich onder zijn leiding ontwikkelde tot een van 's werelds leidende wetenschappelijke uitgeverijen – hadden willen uitzwaaien.

Het kwam ook omdat de huidige bestuursvoorzitter, Herman Bruggink, zijn gehoor nauwelijks troost had te bieden in deze tijd van tegenslagen. ,,Het lijkt wel of de Wet van Murphy op u van toepassing is geworden'', bracht een aandeelhouder naar voren. ,,Elk ongeluk brengt weer een nieuwe ramp met zich mee. De fraude bij dochter Reed Travel, de mislukte fusie met Wolters Kluwer, een winstdaling en als klap op de vuurpijl stappen de twee commissarissen Vinken en Van Vollenhoven op omdat het concern niet binnen acht maanden een nieuwe topman kan vinden.''

Volgens Bruggink, die vertrekt zodra een nieuwe voorzitter is gevonden, ruilt het concern binnenkort Murphy in voor een andere wet. ,,Er is ook een wet die zegt dat meteen alles goed blijft gaan op het moment dat er iets goed is gegaan. Misschien weet een van de aanwezigen de naam?''

Ondanks de grote opkomst kon geen van de aandeelhouders Bruggink helpen. Zijn optimistische woorden en zijn strategische uiteenzetting konden op weinig belangstelling rekenen. ,,Ik weet dat u daar weinig voor koopt, maar ik ben ervan overtuigd dat onze investeringen in elektronische media weer tot omzet- en winstgroei gaan leiden.'' [Vervolg ELSEVIER:pagina ]