OOK DAT NOG

Hans Böhm (rechts) zit in het panel van Ook Dat Nog omdat het programma ,,maatschappelijk relevant'' is. ,,Met elk item bereik je wel wat. Ooit heeft het zelfs tot vragen in de Tweede Kamer geleid. Na tien jaar is het nu zelfs zo ver dat we pas aan het eind van de week de bedrijven en instanties om een reactie vragen, anders is het probleem al opgelost voor de uitzending op zondag.''

Het succes van het humoristsiche consumentenprogramma verklaren pannelleden en redactie uit de herkenbare problemen en ergernissen, en uit het genot dat de kijkers putten uit andermans ellende en stommiteit. Verder hebben de typetjes waarmee de problemen worden verbeeld een grote aantrekkingskracht. ,,Het is de mix van de grappen en grollen van Hans, de domme blondjes van Sylvia en mijn serieuze oude man die het hem doen'', zegt panellid Gregor Frenkel Frank over het populariteit van Ook Dat Nog.

Sylvia Millecam (links) erkent dat wel eens bang was dat de mensen die ze uitbeelde boos zouden worden. ,,In het eerste jaar speelde ik een vrouw die haar typediploma niet haalde omdat ze met negen in plaats van tien vingers typte. Een leuk typetje om te doen, maar ik was bang dat ze er zelf niet zo blij mee zou zijn. Ik belde haar na de uitzending en ze vertelde dat ze nog nooit zo gelachen had. Ze had het opgenomen en het stukje wel zes keer teruggespoeld.''

Soms schiet Ook Dat Nog het eigen doel voorbij. Gregor Frenkel Frank weet zich een item te herinneren waarin de praktijken van een chipsfabrikant aan de kaak werden gesteld. Het panel zat tijdens het item verscholen achter een toren chipszakken. ,,Ze zagen dat als vijf gratis minuten reclame.''