Dierenbeschermers woest over eekhoorns

Dierenbeschermers zijn woedend omdat maandag op Schiphol 440 eekhoorns zijn afgemaakt. KLM Cargo besloot hiertoe over te gaan omdat de dieren niet vergezeld gingen van de juiste documenten voor import in Europa en de eigenaar ze niet terug wilde nemen.

De Dierenbescherming is boos omdat de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees (RVV) haar niet heeft benaderd voor het regelen van opvang voor de eekhoorns en eist in een brandbrief opheldering van staatssecretaris Faber van Landbouw. Zowel de stichting AAP voor de opvang van kleine uitheemse zoogdieren als de stichting Eekhoornopvang in De Meern hadden volgens de organisatie de zorg voor de eekhoorns op zich kunnen nemen.

Het incident met de eekhoorns staat volgens de dierenbeschermers niet op zichzelf. In februari arriveerden twintig apen op Schiphol. Vier van hen waren bij aankomst al gestorven omdat ze al meer dan vijf dagen in kistjes zaten waar ze maximaal twee dagen in hadden mogen zitten. Omdat de papieren niet klopten, zijn de apen na elf uur doorgestuurd naar Japan waar ze volgens de Dierenbescherming waarschijnlijk dood zijn aangekomen.

Volgens de Vereniging van Opvancentra voor Niet-gedomesticeerde Dieren (VOND) worden grote aantallen uitheemse dieren vergast omdat noch de transporteur, noch de overheid de kosten voor opvang willen betalen.

De Dierenbescherming wijst erop dat uit verschillende onderzoeken blijkt dat de controle en opvang van dieren op Schiphol ernstig tekort schiet.