OOK DAT NOG

Het humoristische consumentenprogramma Ook Dat Nog wordt zondagmiddag, enkele uren voor de uitzending, opgenomen. Voor het publiek naar binnen mag, repeteren de panelleden hun teksten zonder en met camera.

De redactie is dan al enkele weken bezig geweest met het draaiboek en de voorbereiding van de items. Gemiddeld ontvangt het programma per week 150 brieven met krantenknipsels en klachten over instanties en bedrijven. Tachtig procent van Ook Dat Nog is gebaseerd op lezersbrieven, twintig procent komt via de Consumentenbond en Ombudsman.

Niet alle brieven halen Ook Dat Nog. Mark Wijnker, plaatsvervangend redactiechef: ,,Natuurlijk halen we de krenten uit de pap. Een onderwerp moet uitzonderlijk gek zijn, schrijnend, of op veel mensen betrekking hebben.'' Vervolgens gaan tekstschrijvers, journalisten en cabaretiers met het materiaal aan de slag. Vooral de citaten van bedrijven en instanties, vaak de `boosdoeners', moeten letterlijk worden verwoord om juridische problemen te voorkomen. De bandrecorder staat altijd aan. Wijnker: ,,Ook Dat Nog is een kanon. Wanneer het afgaat, heeft het veel effect. We moeten dus goed weten dat wat we beweren, waar is.''

V.l.n.r. Martien van der Kaaij (publiekopwarmer), Ed Jeeninga (item regisseur), Mark Wijnker (vervangend redactiechef). (Foto NRC Handelsblad, Rien Zilvold)