`Charters niet naar regionale luchthavens'

Minister Pronk (VROM) vindt het niet wenselijk dat vakantiecharters vanaf regionale luchthavens vertrekken. Al het charterverkeer moet op Schiphol worden geconcentreerd. Als daar geen plaats meer is, moet het aantal vakantiecharters worden beperkt.

Dat blijkt uit een vertrouwelijke notitie van een onderhoud op 5 maart tussen de ministers Pronk en Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) over de toekomst van de commerciële luchtvaart. De opvatting van Pronk wordt bevestigd door bronnen binnen de departementen. Het overleg tussen beide bewindslieden had plaats in het kader van de voorbereidingen van het nieuwe Structuurschema Burgerluchtvaart (SBL). Eind mei stuurt het kabinet daarover een eerste brief naar de Tweede Kamer. Tot die tijd willen de ministeries niet formeel reageren.

Eerder al liet Pronk zich kritisch uit over het groeiend aantal chartervluchten vanaf de regionale vliegvelden Rotterdam, Maastricht, Eindhoven, Eelde en Maastricht. Met de opvatting chartervluchten vanuit de regio te verbieden gaat Pronk nu een stap verder. Het kabinet is in principe tegen overloop van vluchten vanuit Schiphol naar regionale vliegvelden. Tegelijkertijd moeten die wel economisch zelfstandig worden, aldus de voormalig minister van verkeer Jorritsma.

Luchtvaartmaatschappijen reageren verbijsterd op de ideeën van de PvdA-bewindsman. President-directeur P. Legro van Transavia roept de politiek op ,,eerst over feiten met ons te overleggen voordat ballonnen worden opgelaten''. Volgens Legro is er vraag op de markt voor chartervluchten uit de regio en komt er onnodige druk op de infrastructuur als het aantal chartervluchten wordt beperkt.

U. Buys van Martinair vindt dat Pronk achter de feiten aanloopt: ,,Operationeel is dit niet te realiseren, charter- en lijndiensten zijn nauwelijks meer te scheiden.'' De Nederlandse Vereniging van Luchthavens (NVL) vreest dat vliegvelden zullen moeten worden gesloten als de charters worden geweerd. De afgelopen tijd is deze markt op de regionale vliegvelden juist aan het groeien en levert ze een belangrijke bijdrage aan het bedrijfsresultaat van de vliegvelden. Secretaris P. Sterks van de NVL voorziet dat het aantal vakantiecharters vanaf regionale luchthavens kan verdrievoudigen tot een miljoen passagiersbewegingen per jaar. Schiphol zegt dat het de charters die niet meer op de regionale luchthavens mogen vliegen, onmogelijk kan opvangen.

De Stichting Natuur en Milieu noemt Pronks plannen ,,heel verstandig''. Volgens een woordvoerder is het een logische stap, omdat het kabinet altijd bezwaren had tegen een grote overloop van Schiphol naar regionale vliegvelden.

VAKANTIE: pagina 2