Boonstra koopt partners China uit

Philips wordt in China voor een groot deel zelfstandig. Bestuursvoorzitter C. Boonstra wil een aantal partners in joint ventures uitkopen. In een aantal andere gevallen wordt het belang van de Chinese partner verkleind.

Het is voor buitenlandse bedrijven vaak verplicht om in China met lokale partners een gezamenlijke onderneming op te richten. Dat Philips van een aantal partners afscheid gaat nemen, is mogelijk geworden door een speciale regeling. Het bedrijf mag alle twintig maatschappijen die het in China heeft, onder één holding plaatsen.

Het elektronicaconcern is een van de eerste niet-Chinese bedrijven die daarvoor toestemming heeft gekregen. Gisteren werden de laatste formaliteiten verricht om de 'Philips (China) Investment Company' op te mogen richten.

Boonstra: ,,Je mocht tot nu toe alleen met een joint venture werken. Nu is er de mogelijkheid om het tot een eenheid te smeden.'' In veel gevallen heeft Philips de partners niet meer nodig. ,,We zullen een aantal joint-venture-partners uitkopen.''

Het probleem met die partners is dat ze nauwelijks geld hebben om te investeren, terwijl Philips juist de productiecapaciteit wil uitbreiden.

,,Met uitzondering van onze partner in Nanjing, hebben de meeste partners problemen om de expansie te financieren'', legt de bestuursvoorzitter uit.

Philips zal nu voortvarend investeren, al wil Boonstra geen bedragen noemen. Als de Chinese partner zijn deel niet kan ophoesten, verkleint automatisch zijn aandeel in de vennootschap.

Nu al heeft Philips twee `eigen' bedrijven in China. De overige achttien zijn gezamenlijke ondernemingen. Het belang van Philips in deze joint ventures wordt ondergebracht in de nieuwe holding. In eerste instantie komen vier bedrijven onder de paraplu. De rest volgt later.

Daardoor kan Philips met één gezicht naar buiten treden in China. Dat biedt volgens Boonstra grote voordelen bij marketing, distributie, investeringen in informatica en bij de belastingdienst.

Philips is ingenomen met de verkopen in China. (ANP)