Zweeftram stort in Wupper, 4 doden

Bij een ongeluk met de Schwebebahn in het Duitse Wuppertal zijn vanmorgen zeker vier mensen om het leven gekomen, en ten minste 38 passagiers gewond geraakt, van wie twaalf ernstig. Het ongeluk gebeurde op de plek waar gisteren werkzaamheden zijn verricht. Het is het eerste ongeluk met het bijna honderd jaar oude railsysteem waarbij doden zijn gevallen. Bij het enige andere grote ongeluk, in 1998 toen twee wagens op elkaar botsten, raakten alleen enkele mensen gewond.

Justitie stelt een onderzoek in naar de oorzaak. De brandweer vermoedt dat de railwerkers zijn vergeten het hangende platform te verwijderen waarvan ze voor hun werkzaamheden gebruik hadden gemaakt. De wagon die nu is verongelukt, was de eerste van vanmorgen. Door de botsing met het platform is de wagon, die aan de rail hangt, negen meter naar beneden in het 60 centimeter diepe riviertje de Wupper gestort.

De werkzaamheden van gisteren vormen een onderdeel van de grondige renovatie van de zweeftram. Wuppertal besloot vorig jaar het systeem geheel te vernieuwen. De renovatie, die ongeveer 500 miljoen gulden gaat kosten, moet voltooid zijn in 2001, een eeuw nadat de zweefbaan door keizer Wilhelm II in gebruik was genomen.

Om te voorkomen dat het verkeer in de stad geheel zou vastlopen, wanneer de dagelijks ruim 70.000 passagiers geen gebruik zouden kunnen maken van de 13,3 km lange railverbinding, was besloten uitsluitend in het weekeinde te werken aan de renovatie.

De zweefbaan van Wuppertal, ontworpen door ir. Carl Eugen Langen, is de oudste monorail ter wereld en enig in zijn soort. Latere experimenten met een systeem waarbij de wagons niet onder de rail hangen maar er overheen glijden, toegepast bij de wereldtentoonstelling in Seattle (1962) en in Tokio, waar in 1964 een monorail het vliegveld en het Olympisch Stadion met elkaar verbond, hebben geen vervolg gehad. Over het algemeen wordt het systeem te duur, te traag en te oncomfortabel geacht.

ZWEEFBAAN: pagina 6