`Rotterdam Airport niet sluiten in 2005'

Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) ziet niets in het voorstel van het college van Gedeputeerde Staten in Zuid-Holland het vliegveld Rotterdam Airport te sluiten in 2005.

Het nieuwe provinciebestuur vindt dat vliegveld Zestienhoven dicht kan zodra de hogesnelheidslijn van Amsterdam en Rotterdam naar Brussel gereed is. Maar Netelenbos meent dat de Rotterdamse luchthaven onder een aantal voorwaarden moet kunnen voortbestaan. Volgens de minister neemt de luchthaven, waar voornamelijk zakelijk vliegverkeer wordt afgehandeld, een aparte positie in onder de regionale vliegvelden.

De toekomst van Rotterdam Airport moet nog door het kabinet worden vastgelegd in een aanwijzingsbesluit. Dat wordt niet voor 2001 verwacht. Wel heeft de minister eerder aan de Tweede Kamer laten weten in afwachting daarvan nachtvluchten op Zestienhoven te willen verbieden. Het gaat om vluchten tussen elf uur 's avonds en zeven uur 's morgens. Ook komen er maatregelen om geluidsoverlast van onder andere sportvliegtuigen te beperken.

Ook de luchthaven zelf ziet evenals de gemeente Rotterdam niets in het plan van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. De afgelopen tien jaar is het aantal vluchten op Rotterdam Airport meer dan verdubbeld en het aanbod van passagiers neemt nog steeds toe, aldus een woordvoerster van de luchthaven. Binnenkort sluit de exploitant van Rotterdam Airport, de NV Luchthaven Schiphol, met de gemeente Rotterdam een overeenkomst over langdurige exploitatie van de luchthaven op de huidige locatie. Dit akkoord loopt vooruit op het aanwijzingsbesluit van het rijk.

Het standpunt van het provinciebestuur is het resultaat van de college-onderhandelingen tussen PvdA, CDA, GroenLinks en de kleine christelijke partijen in Zuid-Holland. GroenLinks wilde dat het vliegveld per direct zou worden gesloten. De andere coalitiepartijen voelden daar niets voor. De provincie heeft overigens geen zeggenschap over de toekomst van het vliegveld.