Langer dan een dag

Toeristen gaven in Rotterdam en omgeving in 1997 2,8 miljard gulden uit. Dat lijkt heel wat, maar er is veel meer mogelijk. De stad trekt wel bezoekers, vooral bij evenementen als de marathon of het Zomercarnaval, maar de meesten zijn na een dag weer weg. Voor een meerdaags verblijf is het imago van Rotterdam nog steeds te slecht. Daar moet wat aan gebeuren, want de toeristische sector biedt werk voor weinig of niet geschoolde jongeren en daar zijn er veel van in Rotterdam, dat behalve de grootste haven ook de hoogste werkloosheid van het land heeft. Er zijn allerlei initiatieven om meer bezoekers naar Rotterdam te krijgen, maar de meeste aandacht gaat uit naar de rivier en de havens als de beeldbepalende elementen in de stad.

Het kostte hotel New York enige jaren geleden de grootste moeite om watertaxi's in te zetten. De havenautoriteiten voorzagen ongelukken en rampen als botsingen met chemicaliëntankers die vaak met grote snelheid de rivier afkomen. Maar dat gevaar is beperkt, zo is in de praktijk gebleken. De Nieuwe Maas is er nu ook voor `fun'. Behalve watertaxi's zijn er steeds meer rondvaartboten en partyschepen. In het najaar komt er een High Speed Ferry (HSF) tussen Dordrecht en Rotterdam, met een halte in Ridderkerk, voor forensen die niet langer in files willen staan. Er zijn zes (openbare) steigers aangelegd en er komen er nog negen bij, ook buiten Rotterdam, zoals één op de landtong van Rozenburg die op 23 juni wordt geopend. Ook in Schiedam, Vlaardingen en Hoek van Holland komen steigers.

`Het is weer leuk in Rotterdam', kopte HP/De Tijd enkele jaren geleden, maar dus niet leuk genoeg voor toeristen om lang te blijven. Wim Hamming, onlangs aangetreden als manager Rotterdam Marketing, meent dat de Rotterdammers zelf te cynisch zijn over hun stad. En dat Rotterdam met Euro 2000 (vijf wedstrijden, circa 250.000 bezoekers) en Culturele Hoofdstad in 2001 een goede kans heeft ,,Rotterdam als merk sterk neer te zetten''. Hamming hoopt dat Culturele Hoofdstad `drie à vier internationale knallers' oplevert waarmee hij de markt op kan. En om de vaart er in te houden moet er in 2002 een maritiem evenement komen, met de dimensies van het Amsterdamse Sail.

Rotterdam heeft al evenementen zoals het wereldfestival Dunya, het Zomercarnaval en de Wereldhavendagen die meerdaags bezoek kunnen aantrekken. Het Zomercarnaval dat al veel publiek trekt, kan net als het Londense Notting Hill-carnaval best langer dan een dag duren. Dat vergt professionalisering en geld.

Een boeiende rivier en haven en veel, langdurige evenementen – dat wordt dus het imago waarmee Rotterdam toeristen langer dan een dag wil verleiden.